شماره ۱۰۱۲

نابسامانی‌ اجبار و الگوی مغز

دکترحسین نجمی - روانپزشک

نتایج یک بررسی جدید حاکی‌از آن است که الگوهای تصمیم‌گیری و ساختار مغز درافراد دچار نابسامانی‌های‌ اجبار compulsion disorder مثل سوء‌استفاده از مواد، خوردن تنقلات و نابسامانی‌ وسواس اجبار مشابه است.
پژوهشگران بخش روانپزشکی دانشگاه کمبریج انگلستان یافته‌های این پژوهش خود را درشماره‌ی 20‌ماه مه‌ی 2014 نشریه‌ی Molecular Psychiatry منتشر ساخته‌اند. این پژوهشگران توضیح داده‌اند که چگونه توانسته‌اند افرادی مبتلا به نابسامانی‌های اجبار را بیابند که به جای رفتارهای معطوف به هدف دارای گزینه‌های خودکار عادتی بوده‌اند.
علاوه‌بر‌این، دراین افراد درمناطقی از مغز که به ردیابی هدف و پاداش‌ها کمک می‌کند حجم ماده‌ی ‌خاکستری کمتر بوده است.
به‌نظر می‌رسد انتخاب‌های متنوع مثل مصرف مواد مخدر، خوردن سریع به‌رغم افزایش وزن  و پاک کردن یا وارسی اجباری دارای یک سرنخ مشترک زمینه‌ساز می‌باشند، یعنی صرف‌نظر از انتخابی که شخص بر‌اساس فکری که می‌کند روی می‌دهند، انتخاب این افراد خودکار و عادتی است.
هر روز انسان تصمیم می‌گیرد و این تصمیم‌ها به دو صورت: عادتی یا معطوف به هدف است. نمونه‌ی خوب اخذ تصمیم عادتی وقتی است که در اتومبیل خود نشسته‌ایم و در راه آشنای هرروز از محل کار به خانه می‌رویم. درصورتی که درطی این راه ازجاده منحرف شویم یک لغزش دررفتار معطوف به هدف پیش می‌آید و هدف درجاده و راه آشنا باقی می‌ماند.
گاهی انسان به مبارزه برمی‌خیزد تا اخذ تصمیم خود را کنترل کند و دراین صورت، حتی با وجودی که می‌خواهد در جریان هدف مدار باقی بماند درجریان عادتی وارد می‌شود. به‌این‌ترتیب است که به رغم باید پیاده‌روی بیشتری کنیم ناگهان خود را درخودرو می‌بینیم که به‌سمت فروشگاهی در حرکت است و به‌رغم آنکه باید مواظب وزن خود باشیم یک برش کیک در دست داریم و مشغول خوردن هستیم.

برای آنکه مشخص شود چه اتفاق می‌افتد که اخذ تصمیم به راه غلط می‌رود، دانشمندان کمبریج قریب‌150نفر افراد دچار نابسامانی‌ اجبار شامل افراد چاق به‌علت خوردن تنقلات، وابستگی به متامفتامین و نابسامانی‌ وسواس اجبار را با افراد سالمی مقایسه کردند که ازنظرسن وجنس تطبیق یافته بودند.
ابتدا شرکت‌کنندگان با کامپیوتر کار کردند تا قدرت‌شان درمورد انتخاب‌های معطوف به هدف بررسی شود و با هر کار درست پاداش دریافت می‌کردند. سپس دانشمندان اسکن MRI سه گروه شرکت‌کننده را مقایسه نمودند: یک زیر‌گروه افراد چاق با نابسامانی‌خوردن تنقلات یا بدون آن و داوطلبان سالم. خوردن تنقلات یک نابسامانی اجبار  است که طی آن شخص گرفتار، مقدار زیادی خوراکی را به‌سرعت می‌بلعد. نتایج به دست آمده نشان داد که درگروه‌های دچار نابسامانی اجبار، الگوی مشترکی برای اخذ تصمیم وجود دارد: دراین افراد انحراف به‌سمت انتخاب‌های عادتی خودکار و دورشدن از رفتارهای معطوف به هدف دیده می‌شد.
نتایج MRI نشان‌داد که درمقایسه با داوطلبان سالم و افرادی که از تنقلات استفاده نمی‌کردند، در شرکت‌کنندگان چاق دچار نابسامانی‌ خوردن تنقلات حجم ماده‌ی خاکستری در کورتکس اربیتو فرونتال و استریاتوم مغز پایین‌تر وحاکی از کمتر‌بودن نورون ‌یا یاخته‌های عصبی بود.



تعداد بازدید : 1449

ثبت نظر

ارسال