شماره ۹۹۵

پهنـه‌هراسی در سالمنـدان

پزشکی امروز

درافراد سالمند، هراس phobia با خطر قلب‌و‌عروق و مرگ‌ومیر همراه بوده‌است. طی یک بررسی با حمایت جزئی مالی صنعت، محققان داده‌های یک سنجش بزرگ اپیدمیولوژیک را درفرانسه آنالیز کردند که شامل ۱۹۶۸ نفر سالمند بالای ۶۵سال ساکن جامعه و بدون زوال عقل بود تا به میزان شیوع پهنه‌هراسی، یقین‌کنند که یکی‌از ناتوان‌کننده‌ترین نابسامانی‌های اضطرابی است و معمولاً با پانیک همراه است.
در ابتدا فراوانی یک ماهه‌ی پهنه‌هراسی agoraphobia برابر۱۰٪ (سن متوسط موارد پهنه‌هراسی۷۲، غیر‌موارد ۷۳) با فراوانی مدت عمر ۱۸٪ بود. قریب‌۱۱٪ موارد گزارش شده بود که شیوع بیماری بعداز ۶۵ سال بوده‌است. پهنه‌هراسی به‌طور قابل‌توجه با اضطراب صفتی، نشانه‌های افسردگی، سابقه‌ی افسردگی ماژور و محدودیت‌های حرکت همراه بود ولی با محدودشدن در خانه به‌علت محدودیت حرکتی همراه نبود.
در‌طول پیگیری‌۴‌‌ساله، در‌۱۳۲‌نفر از ۱۱۷۵‌نفر(۱۱٪) موارد جدید پهنه‌هراسی بروز کرد. فقط دو نفر از این افراد، وجود پانیک را گزارش دادند. عوامل پیش‌بینی کننده‌ی موارد جدید شامل افسردگی رایج شدید، بالابودن امتیاز صفت اضطراب و اختلال در حافظه‌ی دیداری مکانی بود. پهنه‌هراسی با شروع تازه‌ با افسردگی با شروع تازه، جنس مؤنث، تنها زندگی‌کردن، بیماری قلب‌وعروق در ابتدا یا سایر بیماری‌های جسمی همراه نبود.

Am J Psychiatry 2013 Jul

 

تعداد بازدید : 1483

ثبت نظر

ارسال