شماره ۹۸۰

ترس از مرگ ومادی‌گرایی

دکترفریدون ضرغام - روانپزشک

ترس از مرگ ومادی‌گرایی

نتایج انجام یک بررسی بین‌المللی که به رهبری یکی از استادان تجارت دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده حاکی از آن است که افراد مادی‌گرا در نتیجه‌ی رویدادهای مولم مانند حملات تروریستی، استرس بیشتری تجربه می‌کنند و درنتیجه احتـمال دارد بیشتــر به اجبـار compulsion روی آورند.

این گروه زیر تأثیر مالکیت نسبت به سایرین از اعتماد به‌نفس کمتری برخوردارند. وقتی اوضاع خراب می‌شود، مادی‌گرا به دنبال خرید می‌رود و این ولخرجی اجباری وانگیزشی احتمالاً استرس زیادتر و بهزیستی کمتر می‌آفریند. اساساً به‌نظر می‌رسد مادی‌گرایی رویداد‌های بد را بدتر می‌کند.
در‌نخستین بخش این بررسی، پژوهشگران139‌نفر از ساکنان جنوبی یک کشور را مورد‌سنجش قراردادند که به‌مدت 6 ماه زیر حمله‌های راکت بودند. گردآوری داده‌‌ها به‌رغم این حمله‌ها در همان محل انجام شد.
پژوهشگران همین سنجش را درشهری دور از دسترس روی 170نفر انجام دادند.
نتیجه آنکه افراد بسیار مادی‌گرا، وقتی با تهدید مرگبار روبه‌رو می‌شدند میزان بسیار بیشتری از استرس پسا ضربه‌یی و خرید انگیزشی و اجباری نسبت‌به افرادی گزارش می‌کردنـد که کمتر مادی‌گرا بودند.
نسبت‌به آنچه تصور می‌شود، رابطه‌ی میان مادی‌گرایی و استرس بسیار زیان‌آور است.
دربخش دوم بررسی، پژوهشگران عوامل پشت پرده‌ی آثار مادی‌گرایی را مورد بررسی قرارداده وسنجشی روی 855 نفر ساکن ایالات متحده انجام داده و در مورد طبیعت مادی‌گرا و ترس از مرگ‌شان سوال‌کرده‌اند.
دربخش‌دوم بررسی مشخص شد افراد مادی‌گرا به احتمال زیادتر می‌کوشند ترس ازمرگ را ازطریق خرید انگیزشی وخارج ازکنترل تسکین دهند. دراین مورد، آثار بروز کرده نه تنها در پاسخ به تهدیدی خاص مانند حمله‌ی تروریستی ایجاد می‌شود بلکه به‌صورت راهی برای مقابله بااضطراب عمومی درمورد فناپذیری هم جلوه می‌کند.
این یافته‌ها حاکی از آن است که تأثیر تشدید کننده‌ی مادی‌گرایی براسترس بیش از حد ممکن است ناشی ازعکس‌العمل کلی نسبت به ترس ازمرگ و پایین‌بودن اعتماد به نفس باشد.
این نتایج را می‌توان به انواع گسترده‌یی ازمسایل تعمیم داد. استرس پسا ضربه‌یی ازمجموعه‌ی رویدادهایی مانند تصادم اتومبیل، حملات جنایی و بلایی طبیعی حاصل می‌شود. در پژوهش‌های آتی باید رابطه‌ی میان استرس و مادی‌گرایی در زمینه‌های دیگر  روشن شود.

 

 

تعداد بازدید : 1332

ثبت نظر

ارسال