شماره ۹۸۰

موج شوک ومغز

دکترمحمدابراهیم رسولی نورولوژیست ـ آمریکا

درگزارش یک بررسی جدید که درشماره‌ی سپتامبر2013 نشریه‌ی Alzheimer’s Disease انتشار یافته، آمده است که حتی با یک انفجار خفیف، تغییراتی در مغز به‌وقوع می‌پیوند که مشابه تغییراتی است که دربیماری‌هایی مانند بیماری آلزایمر و آنسفالوپاتی مزمن تروماتیک chronic traumatic encephalopathy دیده می‌شود.

بقایای پرتابی یا پرت شدن روی اجسام دیگر، تنها مسایلی نیست که انفجارها را تا این حد خطرناک می‌کند. امواج شوک اولیه که از انفجار صادر می‌شود نیز، درصـورتی‌که بــه‌مقــدار کافی شدید باشد سبب کشتــه‌شـدن افـراد می‌گـردد.
اما، بسیاری ازجان به دربردگان انفجار، امواج شوک با قدرت کمتری را تجربه می‌کنند که سبب بروز نشانه‌های فوری با وخامت کمتر می‌گردد مثل سوء جهت‌یابی گذرا یا سردرد ولی ازنظر سطحی، این قربانیان سالم تلقی می‌شوند.
وقتی این تماس با انفجارهای خفیف به طور مکرر وجود داشته باشد موجب نگرانی خواهد شد و به این جهت است که دانشمندان، حالت این افراد را شبیه بوکسورها یا ورزشکاران دیگری می‌دانند که مدتها زیر ضربه‌های مکرر بوده‌اند.
بعضی ازمسایل اساسی درصدمه‌ی خفیف تروماتیک مغز درمورد ملکولی است که به نام tau شناخته می شود. دربسیاری از بیماری‌های مغز، ملکول tau ازنظر شیمیایی تغییر  یافته و ملکولی موسوم به فسفو‌ـ تو phpospho-tau ایجاد می‌کند.
فسفو‌ـ تو با اهمیت است زیرا سنگ بنای آغازین «گوریدگی تو» tau tangle است که با گذشت زمان ساخته می‌شود و به یاخته‌های مغز آسیب می‌رساند.
گروه پژوهشگران ازیک مدل جونده‌ی آزمایشگاهی برای بررسی تغییرات مغزی حاصل ازتماس با انفجار خفیف استفاده کرده‌اند. در این بررسی، پژوهشگران ازیافتن این مسأله در شگفت شدند که فقط پس ازیک مورد انفجار خفیف، میزان فسفـو‌ـ تـو تا حــداقل تـایک ماه بالا می‌ماند.
پاتولوژی «تو» بخشی‌از مرحله‌ی پایانی صدمه‌ی تروماتیک مغز است. بنابراین بسیارجالب توجه است که کشف شود افــزایش دائــمی فسفوـ تو به‌عنوان بخشی‌از مراحل زودرس نوروترومای ناشی‌از انفجار پـدیـدار شـده‌است.
این یافته‌های جدید این امکان را به وجود می‌آورد که مداخله‌ی زودرس با روش‌های درمانی «تو» بنیاد روزی در درمان نوروترومای ناشی‌از انفجار مورد تأیید قرارگیرد.

 

 

تعداد بازدید : 1339

ثبت نظر

ارسال