شماره ۹۶۶

افسردگی و استروک

طبق نتایج یک بررسی که درشماره‌ی16 ماه مه نشریه‌ی معتبر Stroke ارگان جامعه‌ی قلب آمریکا به چاپ رسیده است، افسردگی احتمال دچار شدن به استروک را درخانم‌های میانسال دوبرابر می‌کند.
 این پژوهش‌که یک بررسی 12 ساله روی 10574 خانم استرالیایی 47 تا 52 ساله بوده است، نشان می‌دهد که درخانم‌های افسرده احتمال بروز استروک 2/4 برابر خانم‌هایی است که دچار افسردگی نیستند.
پس از تطبیق ازنظر عوامل شناخته شده‌یی که سبب افزایش احتمال استروک می‌شوند، نتایج نشان داد خانم‌های افسرده باز هم 1/9 برابر بیشتر استروک را تجربه می‌کنند.
درزمان درمان خانم‌ها، لازم است پزشکان طبیعت وخیم ضعف سلامت ذهن و نتایجی را که در درازمدت ازآن حاصل می‌شود بشناسند. به نظر می‌رسد دررهنمودهای جاری پیشگیری از استروک به نقش بالقوه‌ی افسردگی بیشتر اهمیت داده شده باشد.
بررسی حاضر، نخستین‌بررسی درمقیاس وسیع است که طی آن دانشمندان ارتباط میان افسردگی و استروک را درخانم‌های میانسال جوان‌تر مشاهده کرده‌اند.
 طبق نظر مصنفان، نزدیک‌ترین بررسی انجام شده دراین مورد یک بررسی است که درایالات متحده روی سلامت پرستاران انجام شده است. نتایج بررسی پرستاران حاکی از افزایش30 درصدی احتمال استروک درخانم‌های افسرده است. اما، متوسط سن شرکت کنندگان 14 سال بالاتر بوده است.
در پژوهش حاضر، داده‌ها ازیک بررسی طولی سلامت خانم‌ها گردآوری و مورد بررسی قرار گرفته که نماینده‌ی ملی جمعیت استرالیا بوده است.
درفاصله‌ی 1998تا2010، هرسه سال یک بار از افراد تجربی درمورد سلامت جسمی و روانی و سایر اطلاعات شخصی سوال می‌شد.
بعد از آنالیز پاسخ شرکت‌کنندگان به‌مقیاس استاندارد شده‌ی افسردگی و جستجو درمورد مصرف اخیر داروهای ضدافسردگی، خبرگان پی‌بردند که قریب 24٪ خانم‌ها افسرده بوده‌اند.
پاسخ‌های گزارش شده توسط خود افراد و نیز ثبت موارد مرگ نشان داد 177 مورد استروک برای نخستین‌بار ضمن این تحقیق اتفاق افتاده است.
به‌منظور بررسی همراهی میان ابتلای به افسردگی و دچار شدن به استروک، این دانشمندان از نرم‌افزار آماری استفاده کرده و در هرمرحله از سنجش، اندازه‌گیری‌ها را تکرار نمودند.
پژوهشگران برای هر متغیری که براحتمال استروک تأثیر می‌گذاشت شاهدی قرار دادند تا آثار مستقل افسردگی را تشخیص دهند. این ویژگی‌ها شامل بود بر:
ـ سن
ـ وضع اجتماعی اقتصادی
ـ استعمال دخانیات
ـ الکل
ـ فعالیت جسمانی
ـ فشار خون بالا
ـ بیماری قلب
ـ داشتن اضافه وزن
ـ وجود دیابت
حتی با وجودی که افزایش احتمال استروک مرتبط با افسردگی در این پژوهش وسیع بود ولی احتمال مطلق دچار شدن به استروک بازهم نسبت به خانم‌های این سن پایین بود.
قریب 2/1٪ خانم‌ها دردهه‌ی 40 و 50 درایالات متحده استروک را تجربه می‌کنند. در گزارش، فقط حدود 5/1٪ تمامی افراد تجربی دچار استروک شدند. این تعداد کمی بیش از 2٪ درخانم‌های دچار افسردگی افزایش یافت. از بررسی خانم‌های آمریکایی و اروپایی نیز می‌توان یافته‌های قابل قیاسی را انتظار داشت. برای پیشگیری و درمان افسردگی درخانم‌های جوان‌تر لازم است رویکردهای هدف‌دارتری مورد استفاده قرارگیرد زیرا ممکن‌است بر استروک درحال بیش از زندگی آینده‌ تأثیر داشته باشد.
 با وجودی که معلوم نیست چرا افسردگی قویاً دراین گروه سنی با استروک ارتباط دارد ولی حدس زده می‌شود جریان‌های التهابی و ایمن‌شناسیک و تأثیرشان بر عروق خونی دراین زمینه تاحدی دارای نقش باشند.

تعداد بازدید : 1216

ثبت نظر

ارسال