شماره ۹۵۲

سینما و ترانس سکسوالیسم

دکتر پریسا جهانلو - پژوهشگر

اختلال هویت جنسی Transsexualism و سینما
هویت‌جنسیGender identity به معنی برداشت هر فرد از زن بودن یا مرد بودن خویش است.این احساس در حوالی 2 تا3 سالگی شکل می‌گیرد که درحالت طبیعی منطبق بر جنس بیولوژیک او و مطابق با انتظارات فرهنگی جامعه از زنان یا مردان است.
 میل شدید و مستمر مبنی برتعلق داشتن به جنس مخالف ونارضایتی شدید ازجنس خود، علائم اصلی طیفی از  اختلالات هویت جنسی Gender identity disorders است که شدیدترین نوع آن ترانس سکسوالیسم (Transsexualism (TS   نام دارد.
تی‌اس«TS» به افرادی اطلاق می‌شود که دارای بدن کامل و بی‌نقص یک جنس هستند اما از نظر روانی و فکری شدیداً خود را متعلق به جسم مخالف می‌دانند و دست به اقداماتی ازجمله پوشیدن لباس جنس مخالف، شرکت در محافل آنها، رشد توانایی‌هایی که از نظر عرف به آن جنس متعلق است ‌(مانند مهارت رانندگی) و حتی جراحی تغییر جنسیت می‌زنند تا مانند جنس مخالف شوند. یعنی دختری که آرزو دارد وبلکه تلاش می‌کند تا پسر باشد ومردی که ازته دل می‌خواهد زن باشد، درحالی که هیچ مشکلی ازنظر ترشح هورمون‌ها، اندام‌های تناسلی و صفات ثانویه‌ی جنسی ندارند.
 دربسیاری از موارد به علت اینکه مثلاً یک مرد«تی اس» چون خود را زن می‌داند، به مردان دیگر علاقه‌مندی جنسی نشان می‌دهد یا یک خانم«تی‌اس» چون خود را مرد می‌داند به زنان دیگر تمایل جنسی نشان می‌دهد، این اختلال ممکن است به اشتباه به عنوان همجنس‌گرایی(homosexuality)شناخته شود و به دلیل همین سوء برداشت، احتمال دارد افراد مبتلا به «تی‌اس» با برخوردهای توهین آمیز وشدید مواجه شوند.درحالی که همجنس‌گرایان مشکلی با هویت جنسی خود ندارند و درصدد تغییر آن نیستند.
 درباره‌ی اختالات هویت‌جنسی، تغییر دادن آن، مبدل پوشی و ... فیلم‌های زیادی درسینمای ایران وجهان وجود دارد که متأسفانه بیشتر از جنبه‌ی‌ طنز یا تمسخر به این مقوله پرداخته‌اند و عموماً تصویری نادرست و غیر واقعی از این اختلال روانپزشکی ارائه داده‌اند. اما برای شناخت تی‌اس‌ها دو فیلم بسیار خوب زیر پیشنهادمی‌شود:
1ـ آینه‌های روبرو (نگار آذربایجانی ـ1390)
2ـ پسرها گریـــه نمی‌کننـد Boys dont cry (کیــمبـــرلـــی پیرس -1999)
 با وجوداینکه 75 درصد تی‌اس‌هاپسر هستند، یعنی پسرانی که دوست دارند به دختر تبدیل شوند، اما این دو فیلم هردو راجع به دخترانی است که تمایل دارند مرد باشند.
 آدینه یک دختر تی‌اس است که به شدت تلاش می‌کند با انجام عمل جراحی جنسیت خود را تغییر داده و تبدیل به پسر شود. با اینکه این عمل درایران با توجه به فتوای مترقی  علما  از چندین سال پیش انجام می‌شود، اما مخالفت و سختگیری پدر و اصرارش برای ازدواج دختر باعث می‌شود تا او تصمیم به فرار از منزل و خروج از کشور بگیرد ودرآلمان این جراحی را انجام دهد. آدینه درجریان فرارش از خانه با زن جوانی (رعنا) آشنا می‌شود که درغیاب همسرش که درزندان است، مسافر‌کشی می‌کند. زن راننده با وجود باورهای سنتی خود درنهایت به آدینه برای خروج ازکشور کمک می‌کند...
 در دنیای واقعی«تی‌اس»‌های دختر، موهایشان را پسرانه کوتاه می‌کنند ولباس‌های مردانه یا لباس‌هایی به تن می‌کنند که جنبه‌های زنانه‌ی اندامشان را پنهان کند. با توجه به محدودیت‌های ساخت چنین فیلمی در ایران، لباس آدینه تاحد امکان پسرانه نشان داده شده است. مثلاً با پوشیدن یک پیراهن مردانه‌ی بلند و کاپشن و کوله پشتی که شبیه بسیاری ازدخترانی است که ممکن است در خیابان با آنها برخورد کنیم.
 همچنین«تی‌اس»‌ها تلاش می‌کنند بیشتر درمحافل مردانه باشند، موضوعی که درصورت برملا شدن هویت زنانه‌شان گاهی اوقات باعث وقوع حوادثی ناخوشایند خواهد شد. مانند فیلم«پسرها گریه نمی‌کنند» که براندون تینا درمعرض تجاوز و سوء استفاده جنسی وضرب وشتم قرارمی‌گیرد وهمین اتفاق باعث مرگش می‌شود. درفیلم آینه‌های روبرو نشانی از تمایل آدینه به مراوده با مردان و حضور در محافل آنها دیده نمی‌شود که البته عدم نمایش این جنبه از زندگی«تی‌اس»‌ها به دلیل ویژگی‌های فرهنگی واجتماعی جامعه ما قابل توجیه است.
 «تی‌اس»‌های دختر معمولاً مهارت‌هایی دارند که ازنظر اجتماعی متعلق به جنس مخالف است. مثلاً مهارت در رانندگی یا کارهای فنی و... در این فیلم نیز آدینه با تغییر صدای اتومبیل درحال حرکت می‌فهمد که کدام چرخ پنچر شده و خیلی سریع و ماهرانه پنچرگیری می‌کند. یا سیگار می‌کشد که درجامعه ایران هنوز یک عمل مردانه به شمار می‌رود. همچنین رفتارش نسبت به رعنا، رفتارهایی حمایتگرانه و مسوولانه و کاملاً «مردانه» است.
 یکی دیگر از مشخصات «تی‌اس»‌ها مشغله‌ی ذهنی با جراحی تغییر جنسیت واقدام جدی به آن است. درفیلم آینه های روبرو آدینه فکر و ذکری  به جز جراحی تغییر جنسیت ندارد و هر مرارتی دراین راه را به جان می‌خرد ، فیلم با  اقدام او برای جراحی به پایان می‌رسد که به نظر پایانی شاد است، اما متأسفانه بسیاری از«تی‌اس»ها از نتیجه‌ی ‌جراحی راضی نیستند، زیرا خواسته‌ی آنان تبدیل شدن به زن یا مردی کامل مانند مادر یا پدرشان است به رغم موفقیت‌های فراوان هنوز انجام چنین جراحی‌ بی‌نقص بعید به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است جراحی تغییر جنسیت مرد به زن پیشرفت بسیار بیشتری نسبت به جراحی تغییر جنسیت زن به مرد داشته است.
 برای درک احساسات«تی‌اس»‌ها کافیست اگر خانم هستید لحظه‌یی فکر کنید که شما را مجبور کنند لباس مردانه بپوشید، مانند مردان رفتار کنید ومانند آنان حرف بزنید واگر آقا هستید تصورکنید که باید با لباس و اطوار زنانه درجامعه ظاهر شوید. برای«تی‌اس»ها تحمل لباس عاریه‌ی جنسی که مغزشان آن را نمی‌خواهد بسیار مشکل است و گویی حافظ از زبان آنان شکوه می‌کند:
 چاک خواهم زدن این دلق ریایی‌چه کنم
                         روح را صحبت ناجنس عذابیست الیم

تعداد بازدید : 1601

ثبت نظر

ارسال