شماره ۱۱۱۶

داروهای فشارخون و درمان آلزایمر

پزشکی امروز

داروهای فشارخون و درمان آلزایمر

چهارشنبه 28 مهر 1395

محققان معتقد هستندکه در کشت‌های آزمایشگاهی سلول‌های عصبی (نورون‌ها)، داروی مورد‌تأییدFDA جهت درمان فشار‌خون بالا، موجب کاهش نوعی آسیب سلولی می‌گردد که اغلب با بیماری آلزایمر همراه است.

اثر دارویCandesartan و همچنین سایر مسدود‌کننده‌های گیرنده‌ی آنژیوتانسین (ARBs) در درمان زودهنگام بیماری آلزایمر، جدیدترین دست‌آورد به‌دست‌آمده توسط آنها می‌باشد.

فشارخون بالا، جریان خون را در سراسر بدن و مغز کاهش می‌دهد و عامل خطری برای بیماری آلزایمر است. بررسی‌های پیشین اپیدمیولوژیک گزارش داده‌اند که پیشرفت آلزایمر در بیماران مبتلا به فشار خون تحت درمان با ARBs به تعویق می‌افتد.

محققان با استفاده از کشت سلول‌های عصبی، عملکرد این دارو را در‌مورد اثرهای نورولوژیک، قرار‌گیری بیش‌از‌حد در‌معرض گلوتامات شناختند که به‌عنوان عامل آسیب درمراحل اولیه‌ی بیماری آلزایمر محسوب‌می‌شوند و دریافتند که کاندسارتان، مانع از مرگ نورون ایجاد‌شده توسط گلوتامات می‌شود. آنها نتایج آزمایشگاهی را تحت‌بررسی ژنیIn-depth قراردادند و این بررسی نشان‌داد که کاندسارتان مانع از التهاب عصبی و بسیاری از فرآیندهای پاتولوژیک دیگر مانند تغییر در متابولیسم ‌آمیلوئید می‌گردد که مشخصه‌ی اصلی بیماری آلزایمر است.

محققان، بیان ژن در سلول‌های عصبی کشت‌شده را با پایگاه داده‌های ژنی منتشر‌شده از نمونه‌ی کالبد شکافی بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر مقایسه نموده و معتقد  هستند که همبستگی قابل‌ملاحظه‌ای بین بیان۴۷۱ژن که توسط مقادیر افزایش یافته‌ی گلوتامات در کشت نورونی آنها تغییریافته بود، درنمونه‌ی کالبدشکافی مغز بیماران آلزایمری نیز دچار تغییر گردیده‌بود و کاندسارتان موجب طبیعی شدن بیان این ژن‌ها در کشت‌های نورونی گردید.

محققان بر‌این‌فرض بودند که کاندسارتان و یا دیگر اعضای خانواده‌ی‌ARBs، نه‌تنها ممکن‌است موجب کندتر‌شدن پیشرفت آلزایمر شوند بلکه موجب پیشگیری یا تأخیر در پیشرفت آن نیز می‌گردند و این تحقیق ارزش انتقال سریع برای به‌کارگیری کاندسارتان و سایر ‌ARBs را در مراحل اولیه‌ی بیماری آلزایمر دارد.

Ref:Alzheimers Research&Therapy

تعداد بازدید : 1176

ثبت نظر

ارسال