شماره ۱۱۰۹

کاهش اثر جای‌زخم با ویتامین‌A

دکتر سهیلا شمیمی‌نسب - داروساز

چهارشنبه 10 شهریور 1395

ایجاد‌Scar (جای‌زخم) در رگ‌های خونی‌، رخدادی است که وقوع آن احتمال مرگ انسان را نیز در‌بر دارد. وقتی جراحتی ایجاد می‌شود، سلول‌ها تکثیر‌یافته و به عروق خونی مهاجرت‌نموده و بافتی همانند جای زخم (Scar-likey) را به‌وجود‌می‌آورند و به‌این‌وسیله موجب انسداد مسیر و جریان‌خون ناکافی می‌گردند‌. جهت جلوگیری از ایجاد جای زخم و آسیب‌های جدی پس‌از آن، محققان ماده‌ی بیولوژیک جدید و قابل‌‌تجزیه‌ای (Biodegradable Material) تولید‌کردند که در‌آن، ویتامینA وجود دارد؛

این ماده سبب کاهش جای‌زخم (Scarring) در عروق‌خونی می‌گردد. این ماده نرم و انعطاف‌پذیر است و  برای درمان رگ‌های آسیب‌دیده یا ساخت تجهیزات پزشکی، همچون استنت‌ها و پیوندهای مصنوعی عروق می توان از آن بهره جست تا بتوان ویژگی‌های التیام‌بخش داخلی را در آنها ایجاد نمود.

آزمایش‌های اولیه گویای این موضوع بودند که این ماده قادر است به‌مقدار ۵۷‌درصد، جابه‌جایی سلولی (Cell migration) را کاهش دهدکه یکی‌از عوامل مهم فرآیند ایجاد جای زخم می‌باشد.

محققان ویتامین‌C را با ساختار ماده‌ای که در رشد و پرورش بافت‌ها به‌کار می‌رود ترکیب نمودند که  سبب بهبود کارکرد پیوندهای عروقی می‌گردد. درگذشته نشان‌داده‌شده بود که ویتامین‌A اگر به‌صورت موضعی استفاده شود می‌تواند به‌شکل قابل‌توجهی، مانع ایجاد جای زخم در عروق‌خونی شود. حال در‌این‌بررسی جدید محققان ویتامین‌A را با این ماده تلفیق (Integrated) و ویژگی‌های مفید ویتامین‌A را مهار و امکان به‌کارگیری گسترده‌تر آنرا در تجهیزات پزشکی فراهم نمودند.

ماده‌ی آنتی‌اکسیدان اولیه از اسیدسیتریک گرفته‌شده که دارای ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی است. این ماده دارای گروه‌هایی است که با دیگر اسیدها واکنش نشان‌داده و با استفاده‌از یک شکل اسیدی ویتامینA، آن را به‌طور‌مستقیم، به‌این ماده پیوند دادند.

این ماده‌ی جدید پیشرفته ۲مزیت مهم را درکنار هم دارد؛ عنصر آنتی‌اکسیدان آن می‌تواند از استرس اکسیداتیو بکاهد و این فشار می‌تواند به التهاب مزمن منجر شود. مزیت دیگر اینکه از تجزیه‌ی این ماده، ویتامینA موجود دراین ترکیب آزاد‌شده و می‌تواند ایجاد جای زخم را کاهش‌داده یا مانع گردد.از این ماده می‌توان در کلیه اقدامات درون‌عروقی (Endovascular Procedures) و خارج از بدن همانند بانداژ‌های التیام‌بخش زخم برای بیماران دیابتی استفاده ‌کرد. چون این ماده‌ی جدید هنگام تجزیه‌شدن ویتامینA را آزاد ‌می‌کند، توانایی تولید ماده‌ی سمی بسیار کمتر می‌گردد.محققان قادرهستند تا سرعت تجزیه‌ی این مــاده را کنترل نموده و بنابـراین سرعت آزادشدن ویتامینA، بستگی به چگونگی تولید این ماده‌ی بیولوژیک در آزمایشگاه دارد.

 

تعداد بازدید : 837

ثبت نظر

ارسال