شماره ۱۱۰۵

مسدود کننده‌های بتا و پیشگیری‌از سرطان

پزشکی امروز

مطابق بررسی‌های اخیر، مسدود‌کننده‌های‌بتا (Beta Blockers) که به‌طور معمول برای کاهش فشار‌خون بالا استفاده می‌شوند‌، می‌توانند خواص ضدسرطان نیز داشته ‌باشند. زنان مبتلا به سرطان‌تخمدان نیز که مسدود‌کننده‌های‌بتای غیرانتخابی را دریافت‌می‌کردند، بالاترین زمان میانگین زندگی را درمیان بیماران مورد ارزیابی داشتند.

استفاده از مسدود‌کننده‌های‌بتا در زنان مبتلا به سرطان‌تخمدان، با بقای کلی طولانی‌تر از این بیماری ارتباط دارد.

بیماران مصرف‌کننده‌ی مسدود‌کننده‌های‌بتای گسترده یا غیرانتخابی (Nonselective) در‌‌مقایسه با غیرمصرف‌کنندگان یا کسانی‌که داروهای انتخابی بتا1 را دریافت می‌کنند، سود بیشتری می‌برند.

بررسی‌های قبلی نشان‌داده‌اند که هورمون‌های استرس می‌توانند نقش مهمی ‌را در ابتلا به سرطان ایفاکنند. مسدود‌کننده‌های‌بتا معمولاً برای درمان بیماری‌های مربوط به قلب تجویز می‌شوند و می‌توانند بر پاسخ‌ بدن به استرس نیز تأثیر بگذارند.

بررسی‌ها نشان‌می‌دهند که مسدود‌کننده‌های‌بتا می‌توانند بر بقای بیماران مبتلا به سرطان‌تخمدان تأثیر بگذارند. در‌یک بررسی آزمایشگاهی، اثر اپی‌نفرین در افزایش پتانسیل تهاجمی ‌سلول‌های سرطان‌تخمدان، به‌طور‌ویژه توسط یک مسدود‌کننده‌ی‌بتای غیرانتخابی به‌نام پروپرانولول جبران‌شد.

با‌این‌حال، بسیاری‌از پژوهش‌هایی که به بررسی مصرف مسدود‌کننده‌های ‌بتا پرداخته‌اند، به نتایج متناقضی (Conflicting Conclusions) رسیده‌‌اند؛ واقعیتی که به عقیده‌ی محققان ممکن‌است ناشی‌از تعداد کم بیماران شرکت داده شده در پژوهش باشد.

محققان سوابق پزشکی ۱۴۲۵ خانم را که در یک دوره‌‌ی ۱۰‌ساله (۲۰۰۰تا۲۰۱۰) در مراکز پزشکی مختلف تحت‌درمان سرطان‌تخمدان قرارگرفته بودند، مورد‌بررسی قراردادند. ۱۹۳‌تَن از این بیماران تحت درمان با عوامل انتخابی مسدود‌کننده‌ی گیرنده‌های آدرنرژیک‌بتا‌1(ADRB1) قرارگرفته و ۷۶ تَن، آنتاگونیست‌های ‌بتای غیرانتخابی را دریافت‌می‌کردند. زمان متوسط بقا برای بیمارانی که مسدود‌کننده‌های‌بتا را دریافت ‌نمی‌کردند ‌۴۲‌ماه و برای بیمارانی‌که هر شکل از مسدودکننده‌ی‌بتا را مصرف‌کرده بودند، ۴۷/۸‌ماه بود.

زمان متوسط بقا در‌میان بیمارانی‌که مسدود ‌کننده‌های‌بتای غیرانتخابی را دریافت‌کرده بودند، ۹۴/۹‌ماه بود. این رقم بسیار بالاتر از بقای بیماران دریافت‌کننده‌ی عوامل انتخابی مسدود‌کننده‌ی ‌‌ADRB1 است که محققان آن را ۳۸‌ماه اندازه‌گیری نمودند.

حقایق آشکار مسدود‌کننده‌های ‌بتا:

• مسدود‌کننده‌های‌بتا به‌عنوان عوامل مسدودکننده‌ی‌بتا آدرنرژیک نیز شناخته می‌شوند.

• آنها با مسدود‌کردن اثرات هورمون اپی‌نفرین کار می‌کنند که به‌نام آدرنالین نیز شناخته‌می‌شود.

• مسدود‌کننده‌های‌بتا می‌توانند جریان‌خون را با کمک به باز‌کردن رگ‌های خونی بهبود بخشند.

در‌مورد مسدود‌کننـده‌های ‌بتا بیشتر بدانیم:

محققان دریافتند که بیماران مبتلا به فشار‌خون بالا معمولاً زمان بقای کوتاه‌تری نسبت به افراد بدون فشار‌خون بالا دارند. با این‌حال محققان حتی در‌میان بیماران مبتلا به فشار‌خون بالا نیز متوسط زمان بقای طولانی‌تری را در مصرف‌کنندگان مسدود‌کننده‌های‌بتای غیرانتخابی (90‌ماه) در‌مقایسه با افراد غیراستفاده‌کننده‌ (۲/۳۸‌ماه) مشاهده‌کردند.

برخی‌از بررسی‌های قبلی، داده‌های متناقضی در‌مورد مصرف مسدود‌کننده‌های‌بتا و نتایج بیماران مبتلا به سرطان داشته‌اند.

این مورد ممکن‌است تا حدودی به‌دلیل بی‌توجهی به نوع داروی مسدودکننده‌ی‌بتا باشد.

در‌حال‌حاضر، دو آزمایش بالینی (Clinical Trials) به‌منظور بررسی تأثیر ترکیب شیمی‌درمانی و دوزهای متغیر پروپرانولول بر زیست‌شناسی سرطان (Cancer Biology) در کنار تأثیر مسدود‌کننده‌های بتای غیرانتخابی بر تعدیل استرس در بیماران مبتلا به سرطان‌تخمدان تازه تشخیص داده شده در‌جریان است.

داده‌های حاصل از این آزمایش‌ها به محققان کمک خواهد‌کرد تا آزمایش‌های بالینی تصادفی (RCTs)، آینده‌نگرانه و با توان کافی را طراحی‌کنند تا تعیین نمایند که آیا مسدود‌کننده‌های‌بتای غیرانتخابی می‌توانند نتایج را برای بیماران مبتلا به سرطان‌تخمدان بهبود بخشند یا خیر.

مسدود‌کننده‌های‌بتا می‌توانند عوارض‌جانبی قابل‌توجهی را در برخی‌از بیماران ایجاد‌کنند و این مورد می‌تواند مانع از مصرف گسترده‌ی آنها به‌وسیله‌ی بیماران مبتلا به سرطان‌تخمدان گردد.

Ref: Journal of Cancer Jan, 2016




تعداد بازدید : 1066

ثبت نظر

ارسال