شماره ۱۱۰۲

درمان انسداد وریدی

دکتر هوشنگ سلطان‌زاده داروساز

دفیبروتاید در آمریکا دارویی تحقیقاتی جهت درمان بیماران مبتلا به Veno-Occlusiv Disease) VOD) هپاتیک با نارسایی چند ارگانی (MOF) (نقص عملکرد کلیوی یا ریوی) به‌دنبال‌HSCT* است و این دارو از‌سوی FDA درسال ۲۰۰۳ به دفیبروتاید تخصیص یافت‌.

دفیبروتاید به‌عنوان داروی تحقیقاتی جدید (IND) رایگان ازطریق پروتکل درمانی دسترسی گسترده، در دسترس قرار داده شده است.

پروتکل درمانی دسترسی گسترده در حال حاضر شامل بیماران مبتلا به VOD در آمریکا می‌باشد. برنامه‌های دسترسی گسترش یافته، بخشی از تلاش‌FDA و صنعت داروسازی کشور‌ (آمریکا) برای دردسترس قراردادن داروهای تحقیقاتی برای درمان بیماری‌های جدی و تهدیدکننده‌ی زندگی در افرادی است که گزینه‌های درمانی محدودی دارند.

دفیبروتاید را در اروپا به‌نام دفیتلیو (دفیبروتاید) عرضه می‌کنند و کمیسیون اروپا در‌سال۲۰۱۳ مجوز بازاریابی دفیتلیو را برای درمان VOD هپاتیک شدید در بیمارانی‌که تحت‌درمان HSCT قرار‌می‌گرفتند صادر‌کرد.

HSCT روشی درمانی برای بیماران مبتلا به اختلالات خونی بدخیم و غیر‌سرطانی مانند لوسمی، لنفوم و آنمی‌آپلاستیک، نقص ایمنی مادرزادی و بیماری‌های اتوایمیون است. VOD هپاتیک که به‌نام SOS نیز شناخته‌می‌شود، جزو عوارض نادر، زودهنگام و تهدید‌کننده‌ی حیات HSCT است.

ارزیابی‌های صورت‌گرفته پیرامون این دارو، به بررسی ایمنی و اثربخشی دفیبروتاید در بزرگسالان و کودکان مبتلا به VOD/SOS با MOF پرداخت. به بیماران (۱۰۲تَن) 25‌میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز دفیبروتاید تجویز گردید. این بیماران با ۳۲ فرد گروه کنترل که با بررسی نمودارهای پزشکی توسط یک کمیته‌ی پزشکی مستقل انتخاب شده بودند مقایسه گردیدند. ویژگی‌های پایه‌ی دو‌گروه متعادل بودند.

دفیبروتاید بهبود چشمگیر آماری در هدف اصلی بررسی که افزایش بقا پس‌از ۱۰۰ روز به‌دنبال HSCT است را در‌مقایسه با گروه کنترل نشان‌داد. تفاوت بقای تخمین‌زده شده پس‌از ۱۰۰‌روز بین گروه‌ها با استفاده از ارزیابی گرایش تنظیم‌شده، ۲۳درصد بود [فاصله‌ی اطمینان (CI) ۹۵/۱درصد: ۴۰/۸درصد- ۵/۲درصد؛ 0.01009=P]. تفاوت در پاسخ کامل (CR) پس‌از ۱۰۰‌روز از انجام HSCT (هدف ثانویه) باعث تفاوت تنظیم‌شده بین گروه‌ها برای درجه‌ی گرایش به میزان ۱۹درصد شد (۹۵/۱‌درصد CI: ۳/۵ = ۳۴/۶؛ 0.0160=P). متوسط زمان درمان با دفیبروتاید ۲۱/۵‌روز بود.

افت فشار‌خون شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی در هر‌دو‌گروه بود (۳۹/۲درصد با دفیبروتاید و ۵۰درصد برای کنترل). عوارض‌جانبی مرتبط، شامل خونروی و افت فشار‌خون بودند. هیچ تفاوتی در بروز وقایع هموراژیک معمول بین دو‌گروه فیبروتاید و کنترل وجود نداشت.داده‌های به‌دست‌آمده نشان‌دادند که میزان بقا و پاسخ کامل (CR) پس‌از ۱۰۰‌روز استفاده از دفیبروتاید در بیماران مبتلا به انسداد ورید هپاتیک‌(VOD) که به‌نام سندرم انسدادی سینوزوئیدال (SOS) نیز شناخته‌می‌شود به‌همراه نارسایی چند ارگان (MOF) پس‌از پیوند سلول‌های‌بنیادی خونساز (HCT)، در‌مقایسه با گروه کنترلی که به‌دقت انتخاب‌شده بودند به‌شکل چشمگیری بهبود می‌یابد.

دفیبروتاید گزینه‌ی درمانی امیدوار‌کننده‌ای برای این بیماران است. اگر‌چه HSCT به میزان قابل‌توجهی طی دهه‌ی گذشته پیشرفت‌کرده است، VOD/SOS هپاتیک با MOF همچنان یک عارضه‌ی واقعی و تهدید‌کننده‌ی حیات است که پس‌از HSCT رخ‌می‌دهد و در‌حال‌حاضر هیچ درمان تأیید شده‌ای برای آن وجود ندارد.

*HSCT: Human Stem Cell Transplant


تعداد بازدید : 2197

ثبت نظر

ارسال