شماره ۱۰۹۰

تسریع بهبودی بافت چشم پس از جراحی

دکتر کریم پناهی‌راد - چشم

تسریع بهبودی بافت چشم پس از جراحی

مقدمه‌:

در نشست سالانه‌ی آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا، از ترکیبی رونمایی گردید که دو روز پس از جراحی، با تحریک بافت چشم، سرعت التیام یافتن‌بخش جلوی چشم را افزایش می‌دهد. همچنین این دارو سبب از بین‌بردن درد چشم‌، سوزش و حساسیت به نور پس‌از عمل‌جراحی می‌شود.

این روش به میلیون‌ها بیماری که همه ساله تحت عمل پیوند قرنیه و عیوب انکساری قرار می‌گیرند کمک‌می‌کند تا درد کمتر و بهبودی سریع‌تری داشته باشند. در بیماری نادر قوز قرنیه (keratoconus)
که سبب تورم بخش جلویی چشم و انحراف دید می‌گردد، بینایی بیماران یاد شده تنها از‌طریق عمل‌جراحی و تحت‌عنوان ارتباط متقابل قرنیه (Corneal Cross-Linking) باز‌می‌گردد‌.

دوره‌ی ترمیم اولیه ۵ ‌روز به‌طول می‌انجامد و مدت زمان بهبودی کامل نیز ممکن‌است چند‌هفته و یا چند‌ماه به زمان نیاز داشته باشد‌.

در این ارزیابی محققان یک عامل ترمیم به‌نام «®Cacicol» را در بیمارانی‌که عمل‌جراحی درمان قوز قرینه انجام‌داده‌اند آزمایش‌کرده و دریافتند که در تسریع فرایند ترمیم اولیه مؤثر بوده و زمان درمان کوتاه‌تر، احتمال عوارضی مانند عفونت و تاری قرنیه را کاهش ‌می‌دهد.

در این کارآزمایی بالینی:

۶۰‌بیمار مبتلا به قوز قرنیه‌، ۳روز پس‌از عمل‌جراحی(CCL) توسط محققان مورد ارزیابی قرار‌گرفتند؛ آنها ۳۰ ‌چشم را به‌صورت تصادفی با قطره‌های حاوی داروی فوق(Cacicol) درمان‌کردند. در روز دوم پس از جراحی ۸۳ ‌درصد از چشم‌های دریافت‌کننده‌ی دارو در مقابل ۱۳درصد از چشم‌هایی که این دارو را دریافت نکرده بودند، بهبودی مشخصی را نشان دادند.

بیمارانی‌که تحت‌درمان با این دارو قرار‌داشتند نیز درد، سوزش، اشک‌ریزش و قرنیه‌ی حساس به نور کمتری را نشان‌دادند. همه‌ی بیماران به طور استاندارد یکسانی از آنتکی‌بیوتیک موضعی، استروئید و اشک‌مصنوعی کردند. پزشکان همچنین از پانسمان لنز تماسی با همان برند در هر‌‌بیمار پس از جراحی استفاده‌کردند که یک روش معمول  بعد‌از جراحی CCL می‌باشد و هیچ عوارض‌جانبی در ۳روز پس از جراحی رخ‌نداد.

نتایج‌:

ترمیم سریع‌تر بافت چشم اهمیت بالینی زیادی دارد و به‌دلیل کاهش خطر عوارض پس‌از عمل‌جراحی‌، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌.

محققان سال‌ها به‌دنبال راهکاری جهت سرعت بخشیدن به بهبود زخم‌ها بوده‌اند که در‌میان اکتشافات امیدوارکننده،یکی  کشف سولفات هپاران می‌باشد و این ترکیب طبیعی در بدن نقش کلیدی در ترمیم بافت ایفا می‌کند. داروهایی همانندCacicol که همانند سولفات‌هپاران عمل می‌کنند (تقلید عمل هپاران سولفات)، به التیام زخم‌های مزمن در پوست (برای مثال، زخم‌های دیابتی‌) کمک‌می‌کند و  این درمان روی سایر انواع بافت‌های ساخته‌شده از کلاژن، از‌جمله قرنیه مؤثر واقع‌می‌شود‌.

محققان در‌حال بررسی استفاده از Cacicol برای دیگر بیماری‌های چشم مانند زخم‌های قرنیه هستند. این زخم‌های باز جلوی چشم، به‌راحتی می‌توانند عفونی شوند. استفاده‌از‌Cacicol در اروپا برای شرایط فوق تأیید گردیده ولی هنوز در انتظار تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)می‌باشد‌.

 

تعداد بازدید : 1686

ثبت نظر

ارسال