شماره ۱۰۷۱

درمان بیماری ناشی‌از تابش پرتو

دکتر حسین محمد نژاد - رادیولوژیست

اخیراً سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)نتیجه‌ی تحقیقات انجام‌شده توسط دانشمندان در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه مریلند‌ را در مورد تجویز یک دارو برای معالجه‌ی اثرات زیان‌بار قرار‌گرفتن در‌معرض تابش پرتو پس‌از حادثه هسته‌ای (nuclear incident) را تأیید کرده‌است.

داروی‌Neupogen، تا کنون اولین داروی تأیید‌شده برای درمان آسیب حاد ناشی‌از تابش  پرتو (radiation injury) است.

این دارو با حفاظت از سلول‌های خونی باعث افزایش بقا می‌شود و می‌توان این دارو را به‌عنوان یک درمان بی‌خطر و مـؤثـر بـرای اثرات مسمومیت شدید تابـشی (sever radiation poisoning) روی سلول‌های خونی مصرف نمود.

تابش پرتو به مغز استخوان آسیب‌ می‌رساند و در نتیجه، تولید سلول‌های سفید خون را که در مبارزه با عفونت پیشگام  هستند کاهش می‌دهد.Neupogen این اثرات را خنثی می‌کند. این دارو که توسط شرکت  Amgenساخته شده‌است، ابتدا در سال ۱۹۹۱ برای درمان بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی‌درمانی که دچار لوکوپنی شده بودند تأیید شد و ممکن است پزشکان آن را به صورت بدون نشان(Off Label) برای دیگر نشانه‌ها به کار برند ولی این پژوهش و تأیید حاصل از آن، دسترسی و استفاده از دارو را در صورت وقوع یک حادثه‌ی هسته‌ای تسریع خواهد کرد.

®Neupogen یکی از چندین دارو با کاربرد دوگانه است که در حال حاضر از نظر کاربرد بالقوه‌ی خود به عنوان اقدامات متقابل در حوادث هسته‌ای مورد بررسی می‌باشد. این داروها کاربرد پزشکی روزمره‌ی خود را دارند و ممکن است در درمان بیماری‌های مربوط به تابش پرتو در حوادث هسته‌ای(radiation-related illness) نیز مفید باشند.

محققان دیگر اقدامات متقابل با کاربرد دوگانه در برابر تابش را ادامه می‌دهند و آنها در حال حاضر بر درمان جنبه‌های دیگر آسیب تابش پرتو از جمله مشکلات دستگاه گوارش و ریه‌ها تمرکز کرده‌اند واین پژوهش بر ۴۰ سال کار و بررسی آنها در زمینه‌ی تحقیقات تابش پرتو استوار است که در آن به تعریف این زمینه کمک کرده‌اند و بررسی Neupogen بخشی‌از مجموعه‌ی گسترده‌ی پژوهش‌ها است که توسط گروه انکولوژی این دانشگاه انجام می‌شود.

از پژوهش‌های دیگر این گروه‌، شناسایی نشانگرهای زیستی بالقوه‌ای است که خطر فردی هربیمار را برای آسیب‌دیدگی به‌منظور توسعه‌ی مداخلات/ استراتژی‌های درمانی جدید برای جلوگیری، کاهش یا درمان آسیب‌های ناشی از تابش پرتو پیش‌بینی می‌کنند.

Ref: UMSOM, Radiation Oncology’sDivision15.Aug.2015

 

تعداد بازدید : 1634

ثبت نظر

ارسال