شماره ۱۰۷۰

مصرف مکمل‌های کلسیم و حمله‌ قلبی

دکترهوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

مصرف مکمل‌های کلسیم و حمله‌ قلبی

تأثیر کلسیم روزانه جهت تقویت استحکام استخوان‌ها واقعیـتی روشن است‌، اما اخیراً نگرانی‌هایی مبنی‌بر وجود خطر مشکلات قلبی به سبب مصرف کلسیم وجودداشت‌، از‌همین‌رو با بررسی‌هایی که صورت‌گرفت مشخص‌گردید که اگر رژیم‌غذایی پُرکلسیم که روزانه از ۲۰۰۰‌میلی‌گرم تجاوز نکند‌، عامل خطری برای حمله‌ی قلبی نمی‌باشد.

در‌ حال‌حاضر ما در یک اپیدمی استئوپروز به‌سر می‌بریم به‌طوری‌که از هر‌دو خانم بالای ۵۰‌سال یک تَن مبتلا به پوکی‌استخوان بوده و یک شکستگی در طول‌عمر خود خواهد‌داشت و ۲۰ درصد از شکستگی‌های لگن نیز در مردان اتفاق‌می‌افتد‌ انتشار گزارشات دال بر بردن بروز حمله‌ی قلبی در مصرف‌کنندگان مکمل‌های کلسیم ۳۰درصد بیشتر از افراد دیگر بود، سبب شد که در سال ‌۲۰۱۱ حدود ۲۲‌درصد از جمعیت‌جهان مکمل‌های کلسیم مصرف‌می‌کردند، این رقم درسال2012 به ۱۷‌درصد کاهش‌یافت.

پژوهش‌هایی که از این افزایش خطر حمله‌ی‌قلبی حمایت می‌کردند به‌جای تمرکز بر دلیل اصلی (اولیه) یا گزارش خود مصرف‌کنند‌گان بودند (Self-reports) و یا از ارزیابی‌های ثانویه و غیر‌معتبر حاصل‌شده بودند که نتیجه‌گیری این امر در انسان با روش کنترل رژیم‌غذایی و شناسایی خطر حمله‌ی قلبی بسیار سخت خواهد بود.

اما بررسی انجام شده به‌این‌صورت بود که  سه گروه از خوک‌ها به‌ترتیب با رژیم‌غذایی طبیعی، رژیم‌غذایی دارای مکمل کلسیم بالا یا رژیم‌غذایی دارای کلسیم بالا از محصولات لبنی درطی یک دوره‌ی ۶‌ماهه تغذیه شدند. رژیم‌غذایی کلسیم بالا معادل مصرف ۲۰۰۰ ‌میلی‌گرم کلسیم یک‌بار در روز بود. هیچکدام از گروه‌های کلسیم بالا دچار افزایش کلسیم در جدار عروق نشدند و فرض بر‌این بود که کلسیم در بافت نرم جدار سرخرگ‌ها انباشته می‌شود و دوزهای زیاد مکمل کلسیم می‌توانند موجب رسوب آن در خون گردند.
محققان با استفاده از فن‌آوری ایزوتوپ کلسیم‌۴۱‌، با اندازه‌گیری این ایزوتوپ برای ردیابی رسوب کلسیم از‌طریق اسپکترومتری شتاب دهنـده‌ی جرمی  (accelerator mass spectrometry)، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند. این روش می‌تواند مقادیر اتمی را اندازه‌گیری‌ نموده و انباشته‌شدن کلسیم‌41 در بافت نرم جدار سرخرگ را مشخص‌کند و پژوهشگران همچنین از تصویربرداری‌CT و سونوگرافی به‌همراه سایر معیار‌های بیولوژیکی نیز استفاده‌کردند.


تعداد بازدید : 1342

ثبت نظر

ارسال