شماره ۱۰۶۷

ضرورت تزریق واکسن HPV

دکتر فروغ موسوی - داروساز

ضرورت تزریق واکسن HPV

با‌توجه به داده‌های حاصل از CDC’s 2014, NIS-Teen که اطلاعات واکسیناسیون را از ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی درمانی جمع‌آوری می‌کند، تعداد پسران و دختران ۱۳‌تا‌۱۷‌ساله‌ای که واکسن ویروس زگیل انسانی (HPV=human papilloma virus)را دریافت‌کرده‌اند، برای دومین سال پیاپی به‌آرامی در‌حال افزایش است.

در  امریکا برخلاف این افزایش‌ها از هر ۱۰ خانم بزرگسال، ۴‌تَن و از هر ۱۰مرد بزرگسال، ۶ تَن سری‌های واکسیناسیون HPV توصیه‌شده را هنوز انجام نداده‌اند که این مسأله آنها را نسبت به سرطان ناشی‌از عفونت‌های‌HPV آسیب‌پذیر می‌کند. تداوم عفونت‌های‌HPV می‌تواند سبب ایجاد سرطان‌های گردن رحم، واژن و فرج(vulva) در خانم‌ها، سرطان‌های مثانه در آقایان و سرطان‌های مقعد و حلقی دهانی (oropharyngeal)، پشت حلق(retropharyngeal)، (ابتدای زبان و لوزه‌ها) در زنان و مردان ‌شود.

 CDC، واکسیناسیون برای دختران و پسران را در سن۱۱‌تا‌۱۲‌سالگی توصیه می‌کند.

آخرین ارزیابی‌ها در آمریکا نشان‌می‌دهد که ۶۰ درصد از دختران بالغ و ۲۴درصد از پسران بالغ، یک یا دو دوز از واکسن HPV را دریافت نموده‌اند. این آمار نشان‌دهنده‌ی افزایش ۳درصدی در دختران و ۸ درصدی در پسران، پس‌از تخمین‌ها و بررسی‌های صورت‌گرفته توسط NIS-Teen در‌سال‌۲۰۱۳ بوده است.

اگرچه یک افزایش کلی ۳درصدی در پوشش اولین دوز واکسیناسیون HPV وجود دارد ولی تعداد کمی از مراکز  و مناطق محلی واکسیناسیون به پوشش بسیار گسترده‌تری دست‌یافته‌اند.

برخی رویکردهای  امیدوارکننده که به‌صورت جمعی در افزایش استفاده از واکسن HPV مؤثرند، شامل موارد زیر می‌شوند:

• ارتباط مؤثرتر سازمان‌های سرطان و سازمان‌های ایمن‌سازی برای تأکید بر اینکه استفاده از واکسن‌HPV عامل پیشگیری از سرطان است.

• اقدامات آموزشی مأموران بهداشت و درمان، شامل یادآوری به پزشکان و پرستاران برای استفاده از هر فرصتی در راستای تأکید قوی بر ضرورت تزریق واکسن‌HPV، به‌ویژه هنگامی که دو واکسن دیگر را در سن ‌۱۱‌تا‌۱۲سالگی تجویز می‌کنند (واکسن‌های چهارگانه‌ی مننگوکوکی کاونژوگه و Tdap) و واکسن سالانه‌ی آنفولانزا.

• فعالیت‌های ارتباطات جمعی برای اطلاع‌رسانی عمومی

• انجام اقدامات یادآوری مثل استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی ایمن‌سازی برای ارسال یادآوری‌هایی به والدین در‌مورد انجام واکسیناسیون‌های فرزندانشان.

سالانه ۲۷۰۰۰ مرد و زن مبتلا به سرطان ناشی‌از عفونت HPV در آمریکا شناخته می‌شوند. واکسیناسیون HPV می‌تواند از توسعه‌ی اغلب این سرطان‌ها جلوگیری کند.

واکسن‌HPV از سرطان جلوگیری می‌کند:

بررسی‌ها نشان‌می‌دهد که توصیه‌های مؤثر از یک متخصص مراقبت‌های درمانی برای تصمیم‌گیری والدین در زمینه‌ی استفاده از واکسن‌HPV برای فرزندشان حیاتی است. CDC به پزشکان توصیه می‌کند که واکسن‌HPV را به همان‌ میزان که واکسن‌های دیگر را برای نوجوانان توصیه می‌کنند، توصیه نموده و در همان روز تجویز کنند.

کودکان زیر‌۱۳‌سال برای محافظت در برابر بیماری‌های جدی نیاز به چهار واکسن در سنین ۱۱یا۱۲‌سالگی دارند: واکسن‌های چهارگانه‌ی مننگوکوکی برای محافظت در‌برابر مننژیت؛ واکسن HPV برای محافظت در برابر عفونت‌HPV و سرطان‌های ناشی از HPV، واکسن Tdap برای محافظت در‌برابر کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه (tetanus, diphtheria and pertussis) و واکسن سالیانه‌ی آنفولانزا برای محافظت در‌برابر سرماخوردگی فصلی. تزریق دوز دوم واکسن مننگوکوکی در سن ۱۶سالگی ضروری است.

CDC والدین و مراقبان سلامت را به صحبت با پزشک یا پرستار فرزندشان برای مواجه‌شدن با مراقبت‌های درمانی بعدی آنها تشویق می‌کند؛ اگر  کودک زیر ۱۳‌سال یا  نوجوان شما همه‌ی دوزهای این واکسن‌ها را دریافت نکرده باشد، یک قرار ملاقات برای تزریق واکسن‌هایش با پزشک فرزندتان تنظیم نمایید.

تعداد بازدید : 1721

ثبت نظر

ارسال