شماره ۱۰۵۲

مهارکننده‌های بتاسکرتاز برای درمان بیماری آلزایمر

پزشکی امروز

مهارکننده‌های بتاسکرتاز برای درمان بیماری آلزایمر

با هر‌روش درمانی جدید برای بیماری آلزایمر که در آن آمیلوئید مورد هدف قرارمی‌گیرد، نگرانی‌های مربوطه نیز وجود دارد. برای مثال، پادتن‌هایی که آمیلوئید‌β پپتید (AβP) را مورد‌هدف قرار‌می‌دهند، در بخشهایی از مغز تورم ایجاد می‌کنند. مهار‌کننده‌های گاما سکرتاز نیز به‌وسیله‌ی برهم‌کنش (interaction) با ناچ (Notch)، که یک مسیر مهم برای سیگنال‌دهی سلولی است، باعث ایجاد اثرات مضر می‌شوند.

مهارکننده‌های بتا‌سکرتاز1 (BACE1) یک هدف جدید و امیدوار‌کننده برای درمان بیماری آلزایمر است.

مهارکننده‌های‌‌BACE1 تولید AβP را محدود خواهند کرد، که به‌نوبه‌ی خود تولید فیبریل‌های نوروتوکسیک و پلاک‌ها را کاهش می‌دهد.

دکتر جوچن هرمس، پروفسور متخصص درتحقیقات انتقالی مغز (Translational brain research) در دانشگاه مونیخ می‌گوید:«از آنجا که چندین مهارکننده BACE1 درحال‌حاضر در آزمایش‌های کلینیکی فاز۳ برای بهبود بیماری آلزایمر در حال ارزیابی می‌باشند، تشخیص اثرات‌جانبی بالقوه، اهمیت ویژه‌ای برای اطمینان از نتایج مثبت این تحقیقات دارد».

آنها دریافتند که مهار داروییBACE1 باعث کاهش تحرکات ستون دندریتیک و کاهش واسطه‌های شیمیایی (نوروترانسمیترها) که منجر به کاهش اختلال شناختی می‌شود. بااین‌حال نکته‌ی مهم این است که این اثرات مخرب، وابسته به دوز مصرفی دارو بودند. دکتر هرمس توضیح داد: «نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مهار متوسط‌BACE1 ممکن‌است از لحاظ درمانی بدون هیچ‌گونه نشانه‌های آشکاری که نشان‌دهنده‌ی عوارض جانبی کارآمد باشد مشاهده نشد، در‌مقابل، ما متوجه شدیم که مهار شدید BACE1 در موش، باعث تغییرات سیناپسی ساختاری و عملکردی می‌شود و همچنین عملکرد شناختی را بدتر می‌کند».

دکتر جان کریستال، عضو هیات تحریریه‌ی مجله‌ی روانپزشکی بیولوژیک، اینگونه نظر می‌دهد:

«بیماری آلزایمر آنچنان درد‌سر بزرگی برای افراد، خانواده‌ها و جامعه است که اگر مهار‌کننده‌هایBACE1 اثرات مفیدی روی مسیر این اختلال داشته باشند، ارزش آن را دارد که برای درک و احاطه بر‌این‌خطر جدید تلاش کنیم».

در واقع، اثربخشی بالینی مهارکننده‌BACE1 تا‌زمانی‌که فاز3 آزمایش‌های بالینی، که هم‌اکنون درحال انجام‌اند تکمیل شود، ناشناخته باقی می‌ماند. در‌این میان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که دوز دقیق مهارکننده‌هایBACE1 برای پیشگیری از اثرات نامطلوب آن چه مقدارخواهد بود. محققان بر نهایت احتیاط در دوز مصرفی داروهای BACE1 اصرار دارند تا اینکه بتوان به روش درمانی که هم ایمن و هم اثربخش باشد دست‌یافت.

منابع در دفتر هفته‌نامه موجود است.


تعداد بازدید : 1244

ثبت نظر

ارسال