شماره ۱۰۳۴

آسپیرین و کاهش مرگ در سرطان

دکتر فرخ سیف بهزاد

آسپیرین و کاهش مرگ در سرطان

پژوهشگران کشف کرده‌اند خانم‌هایی که به‌طور منظم پیش‌از تشخیص سرطان‌پستان از آسپیرین استفاده می‌کنند نسبت به خانم‌هایی که از آسپیرین استفاده نمی‌کنند کمتر به سرطانی دچار می‌شوند که به عقده‌های لنفی انتشار می‌یابد. همچنین این خانم‌ها به احتمال کمتر به‌علت سرطان پستان درمی‌گذرند.

بررسی بیماران ایرلندی با حمایت مالی‌بورد پژوهش سلامت ایرلند و انجمن سرطان ایرلند انجام شده و توسط جامعه‌های پژوهش  سرطان آمریکا در‌ شمار‌ه‌ی اول اوت 2014 نشریه‌ی  Cancer Reseach به‌چاپ رسیده است، آنالیزها از پرونده‌های ثبـت ملی سرطان ایرلنــد (NCRI) و داده‌های بخش دارویی طب عمومی (GMS) به‌دست آمده‌است.

یافته‌ها حاکی از آن است که آسپیرین در کاهش مرگ‌و‌میر ناشی‌از سرطان پستان با پیشگیری از انتشار سرطان به عقده‌های لنفی نزدیک تأثیر می‌کند.

داده‌های حاصل از 2796 خانم دچار مرحله‌ی I تا III سرطان پستان آنالیز شد. در‌این آنالیز مشخص شد خانم‌هایی که در سال‌های بلافاصله پیش‌از تشخیص سرطان آسپیرین مصرف می‌کردند از‌نظر آماری به‌طور قابل‌‌توجه کمتر از گروهی که از آسپیرین مصرف نمی‌کردند عقده‌های لنفی مثبت بودند. این ارتباط در خانم‌هایی قوی‌تر بود که یا به‌طور منظم از آسپیرین استفاده می‌نمودند یا از آسپیرین با مقدار خوراک بالا استفاده می‌کردند. حال باید به‌دنبال این مسأله رفت که چگونه و چرا این ارتباط حاصل می‌شود.

این یافته‌ها با یافته‌های دو بررسی بزرگ دیگر موافق است. نخستین بررسی مربوط به آنالیز کار آزمایی‌های قلب‌و‌عروق می‌شد که طی آن استفاده از آسپیرین پیش‌از تشخیص از‌نظر آماری ارتباط قابل‌توجهی با کاهش احتمالی ایجاد متاستاز و مرگ در اثر سرطان داشت.

دومین مورد مشاهده در مدل‌های زنده‌ی سرطان‌پستان بودکه  حاکی از وجود یک مکانیسم احتمالی بود که طی آن آسپیرین از احتمال انتشار سرطان به بخش‌های دیگر می‌کاست.

این بررسی انجام شده از نوع مشاهده‌ای است و این نتایج به‌معنای آن نیست که خانم‌ها به‌عنوان اقدام احتیاطی باید آسپیرین مصرف کنند. مصرف آسپیرین دارای عوارض‌جانبی جدی است. هنوز باید به‌درستی روشن شود که چگونه ممکن‌است آسپیرین از انتشار سرطان‌پستان به‌ عقده‌های لنفی جلوگیری می‌کند، کدام خانم یا چه‌ نوع سرطان‌پستانی به احتمال زیادتر از مصرف آسپیرین سود می‌برند و نیز مقدار خوراک مناسب آسپیرین چه مقدار باید باشد.

 

 

تعداد بازدید : 1402

ثبت نظر

ارسال