شماره ۱۰۲۲

ابولا و خون مبتلایان نجات یافته

سپیده زرین کفش - ماما

بیماری ابولا در آفریقای‌جنوبی به‌سرعت درحال انتشار است.

دانشمندان اخیراً در مجله‌ی (Science) منتشر کرده‌اند که تعداد مبتلایان به ابولا هر 35روز دو برابر می‌شود.
تلاش دولتها و (WHO) برای متوقف کردن اپیدمی ابولا به نتیجه‌یی نرسیده است حدس‌زده می‌شود که در 6تا9‌ماه آینده، تعداد افراد مبتلا به ابولا به بیش‌از 20.000‌نفر برسد.
به دعوت WHO حدود 200نفر از محققان بیماریهای عفونی و پزشکی تروپیک در Cenf دورهم جمع شده‌اند تا با‌هم مشورت‌کنند که چگونه این بیماری را تحت‌کنترل درآورده و چه متدهایی برای کنترل ابولا وجود‌ دارد که هنوز اجازه‌ی استفاده از‌آن داده نشده‌است و از چه واکسن‌هایی می‌توان در‌این‌زمینه استفاده‌کرد.
صحبت از 2‌نوع واکسن و 8 دارویی که هنوز مورد استفاده قرارنگرفته است می‌باشد. یکی ازاین داروها (ZMapp) می‌باشد. هیچ یک ازاین داروها به‌صورت کلینیکی روی انسان تست نشده‌اند.
WHO می‌خواهد که این داروها و واکسن‌ها به‌سرعت جهت استفاده مبتلایان در دسترس باشد. باوجود‌این قبل‌از اتمام سال ۲۰۱۴ امکان استفاده از این داروها برای تمام بیماران مبتلا به ابولا وجود ندارد چون دراین مدت کم امکان تولید این داروها به‌مقدار زیاد وجود ندارد. آماده‌سازی‌های قبل‌از تولید یک داروی جدید ماه‌ها یا شاید هم سالها طول می‌کشد. حتی مواد اولیه‌ی لازم برای تولید بسیار سخت داروی (ZMapp) که امید بزرگی را دردرمان مبتلایان به ابولا در خود دارد موجود نمی‌باشد. از اول ماه اوت WHO اجازه‌ی مصرف داروی ZMapp را درمنطقه‌های آلوده آزاد اعلام کرده است و همچنین خون افرادی‌که از‌این بیماری جان سالم به در برده‌اند تنها امید پزشکان برای مبارزه با این بیماری می‌باشد.
درکنار استفاده از این داروها که گفته شد، پزشکان به‌دنبال راه‌های دیگری جهت تحت‌کنترل درآوردن این بیماری نیز می‌باشند.
برای این کار می‌خواهند از خون افرادی که با موفقیت درمان شده‌اند استفاده کنند. باتوجه به ‌موجود نبودن داروهای لازم جهت درمان این بیماری، استفاده از خون این افراد یکی‌از متدهای قابل بحث می‌باشد.
Peter Piot شخصی که ویروس ابولا راکشف کرد از  این موضوع که افراد مبتلا را باخون افرادی که درمان شده‌اند درمان کند را پیشنهاد داده است و امیدوار است که آنتی‌بادی‌های خون این افراد به درمان این بیماری کمک می‌کند. این روش یکی‌از ساده‌ترین روشها می‌باشد اما این روش نیز مشکلات خود را دارد. خون فردی که مورد استفاده قرارمی‌گیرد ابتدا باید مقدار آنتی‌بادی‌هایش مشخص شود در غیر‌این‌صورت نمی‌توان یک روش مؤثر جهت درمان این بیماری به‌دست آورد.
پزشک آمریکایی که چندی پیش در لیبریا مبتلا به این بیماری شده بود با موفقیت با خون پسربچه‌ی‌14ساله‌یی که قبلاً به این بیماری مبتلا شده‌بود بهبود یافته و درمان شد ولی ناگفته نماند وی علاوه‌بر‌این که خون این پسربچه را دریافت کرده بود با داروی نایاب ZMapp نیز درمان شد.
حال پزشکان نمی‌دانند آیا خون این پسربچه باعث درمان ابولای این پزشک آمریکایی شده یا داروی مصرفی ZMapp.
بانکهای خون WHO نیز بر این عقیده هستند که باید از این امکان استفاده‌کنند و از خونهای موجود دراین بانکها که قبل‌از اپیدمی ابولا نیز درآن وجود داشته برای درمان استفاده کنند.
درحال‌حاضر حدود 6 نوع دارو و واکسن درحال انجام بررسی‌ها جهت درمان این بیماری ‌باشد و این بررسی‌ها اخیراً شروع شده است.
داروی دیگری که برای درمان این بیماری درنظر گرفته شده‌است‌VRC207‌می‌باشد که با‌کمک شرکت داروسازیCloxosmithkline تولید شده‌است.
جواب تست این داروها تا پایان سال 2014 میلادی به طول می‌انجامد.
این دارو در تست میمونها به خوبی جواب داده است. تست روی انسانها به این زودی در برنامه‌ منظور نظر نیست اما با توجه به شرایط به‌وجود آمده که هزاران نفر به این بیماری مبتلا هستند استفاده و تست این دارو روی انسان نیز اجازه داده شده است. این تست که 48هفته به طول می‌انجامد درنزدیکی پایتخت آمریکا روی20 نفر انسان سالم بین 18تا50 سال انجام می‌شود که شرکت‌کنندگان دراین تست به این بیماری مبتلا نشوند ‌(مانند واکسن عمل می‌کند)و نتایج آن به‌زودی مشخص خواهد شد.

ترس‌WHO از انتشار این بیماری در نیجریه:

WHO در اواخر ماه اوت میلادی اعلام‌کرد که کنترل این ویروس در آفریقای‌غربی 9‌ماه دیگر به‌طول خواهد انجامید و جان‌20.000 انسان را خواهد گرفت و علاوه‌بر‌آن احتمال گسترش آن به نیجریه نیز وجود دارد که تا امروز با تعداد کمی از مبتلایان طرف بوده‌است.
در شهر بندری Port Harcourt حدود 255 نفر که احتمال تماس با این ویروس را داشته‌اند تحت‌کنترل می‌باشند.
پزشکی که به‌این ویروس آلوده شده‌است می‌تواند قبل‌از مرگش ویروس را در شهر پخش کند. دراین شهر که یکی‌از پرجمعیت‌ترین شهرهای آفریقایی‌غربی می‌باشد تاکنون تعداد 18‌نفرکه به این بیماری مبتلا شده‌اند که 7 نفر آنها جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

تعداد بازدید : 1366

ثبت نظر

ارسال