شماره ۱۰۲۱

رژیم آنتی‌بیوتیک ترکیبی برای UC

پزشکی امروز

رژیم آنتی‌بیوتیک ترکیبی برای UC

به گستردگی حدس‌زده می‌شود که باکتری‌ها یکی از آنتی‌ژن‌های تحریک‌کننده در کولیت اولسرو (UC) هستند. به این‌جهت ، آنتی‌بیوتیک‌ها پروبیوتیک‌ها و پیوند میکروبیوتای روده به‌عنوان درمان مستقر و پیشنهادی UC به‌شمار می‌روند.
طی یک کارآزمایی یا برچسب باز که در چند مرکز انجام شد، پژوهشگران تاثیر ترکیبی از آموکسی‌سیلین (‌500 میلی‌گرم)، تتراسیکلین (500 میلی‌گرم) و مترونیدازول(250‌میلی‌گرم) سه‌بار در روز به مدت ۲ هفته‌ای را برای القاء و حفظ رمیسیون در بیماران مقاوم یا وابسته به استروئید سنجیدند. همین پژوهشگران ، پیش از این از همین رژیم برای درمان تراز افزوده‌ی فوزو‌باکتریوم Varium استفاده‌کرده بودند که درمخاط ملتهب کولون بیماران مبتلا به UC و آنتی‌های سرم علیه F.Varium وجود داشت. این رژیم در کوتاه‌مدت برای کنترل UC در یک بررسی غیرانتخابی‌، ‌دوسوناآگاه با دارونما و شاهد موثر بود.
در میان‌ ۳۰ بیمار دچار UC فعال مقاوم به استروئید و ۶۴ بیمار وابسته به استروئید UC فعال، پاسخ بالینی ظرف 2‌هفته پس‌از تکمیل درمان به‌ترتیب در ۶۳/۳ و ۷۳/۴% به‌دست آمد. ۳ و۱۲ ماه پس‌از تکمیل درمان نرخ رمیسیون بالینی در بیماران مقاوم به استروئید به‌ترتیب ۶۰/۰ و ۶۶/۶% و در بیماران وابسته به استروئید به‌ترتیب برابر ۵۶/۳ و ۵۱/۶% بود. در ماه سوم و ۱۲ بعد‌از تکمیل درمان، نرخ ترمیم مخاطی در  بیماران مقاوم برابر ۴۶/۷ و ۵۳/۳ و در بیماران وابسته به ترتیب برابر ۳۲/۸ و ۳۵/۹% بود. در بیماران وابسته به استروئید ، ۶۰/۹ % می‌توانستند درمان با استروئید را قطع کنند و بیش‌از ۳ ماه در رمیسیون بمانند.

Aliment Pharmacol Ther 2014 May

 

تعداد بازدید : 1315

ثبت نظر

ارسال