شماره ۱۰۱۶

بیماران انتهایی و استاتین

دکترهوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

از استاتین‌ها به طور مشخص برای کاستن ازمیزان کلسترل خون استفاده می‌شود و این کار با بلوک کردن یک ماده‌ی شیمیایی در کبد انجام می‌گردد که برای ساختن کلسترل ضروری است. اما نتایج پژوهش جدیدی که به پنجاهمین اجلاس سالانه‌ی انجمن کلینیکال انکولوژی ارائه شده حاکی ازآن است که می‌توان
 با قطع مصرف استاتین‌ها برعمر بیماران در مراحل آخر سرطان و سایر بیماری‌های انتهایی افزود.
پژوهشگران مرکز سرطان دانشگاه کلرادو (CU) می‌گویند این یافته‌ مسأله‌ی زمان قطع دارو را برای سایر بیماری‌ها دربیماران مراحل انتهایی روشن می‌کند. این بررسی با حمایت مالی انستیتوی ملی پژوهش پرستاری انجام شده است.
منظور از دارو تمامی داروهایی  است که بیماران برای بیماری‌های خاص خود مصرف می‌کنند مثل داروهای استئوپوروز، لخته‌ی‌خون، فشارخون بالا و دیابت. مردم از انواع این داروها برای پیشگیری یا درمان بیماری مزمن استفاده می‌نمایند. اما به خصوص درجمعیت دچار سرطان پیشرفته، به‌نظر می‌رسد مصرف این داروها سودی به همراه نداشته باشد.
برای تحقیق دراین‌مورد، این گروه 381 بیماری را دریک بررسی شرکت داد که به احتمال زیاد ظرف یک سال می‌مردند. همه‌ی شرکت‌کنندگان حداقل به‌مدت 3ماه از استاتین‌استفاده می‌کردند ولی برای انجام این بررسی، نیمی به‌صورت غیرانتخابی به مصرف استاتین‌ ادامه دادند وبه نیمی دیگر گفته شد دارو را قطع کنند.
پژوهشگران به‌مدت یک سال بیماران را پیگیری کردند تا بقای حیات، رویدادهای قلب‌وعروق و هر‌نوع تغییر در کیفیت زندگی را پایش‌کنند. این گروه دریافت که 192 بیماری که مصرف استاتین‌ها را ادامه دادند، متوسط بقای حیات‌شان 190 روز بود، حال آنکه 192 بیمار دیگری که مصرف دارو را قطع کرده بودند دارای بقای حیات متوسط 229 روز بودند.

افزون براین، بیمارانی که مصرف استاتین‌را قطع کرده بودند کیفیت زندگی بهتر به‌ویژه براساس بهزیستی روانشناسیک داشتند و به ازای هر شخص 716‌دلار درطول دوره‌ی بررسی  برای داروهای تجارتی و 629 دلار برای داروهای ژنریک کمتر هزینه کرده بودند.
براساس این یافته‌ها توصیه می‌شود بیمارانی که به‌منظور پیشگیری اولیه یا ثانویه دارو مصرف می‌کنند مثل افرادی که دچار استروک یا حمله‌ی قلب نبوده و امید به زندگی کمتر از یک سال دارند با پزشک خود درمورد قطع بعضی داروها مشورت کنند. به‌این‌ترتیب سالانه می‌توان 603 میلیون دلار ذخیره کرد و ازهزینه‌ها کاست.

 

تعداد بازدید : 1234

ثبت نظر

ارسال