شماره ۱۰۰۲

درمان بالقوه AF

پزشکی امروز

یک گروه پژوهشی بین‌المللی به رهبری دانشمندان طب دانشگاه آلبرتا ثابت کرده‌‌اند داروهای جدید براساس رسوراترول resveratrol یعنی ترکیبی که درمغزها و شراب قرمز یافت می‌شود برای درمان یک مشکل شایع‌ریتم قلب یعنی فیبریلاسیون دهلیزی استفاده کرد.

یافته‌های این پژوهش اخیراً در‌نشریه‌ی British Journal of Pharmacology انتشار یافته است. این گروه کشف کرده‌اند که داروهای تازه‌ی رسوراترول بنیان که ساخته‌اند و در آزمایشگاه به‌کار گرفته‌اند به تنظیم فعالیت الکتریکی قلب از طریق مهار جریان‌های نامنظم الکتریکی و کاهش مدت رویدادهای غیرطبیعی ریتم قلب کمک‌کرده‌ است. این داروهای جدید ساخته شده توسط این گروه در یاخته، فعالیت‌های متعددی را هدف می‌گیرند، حال آنکه داروهای رایج مشکلات ریتم قلب فقط به یک یا دو زمینه‌ی خاص نظر دارند.
گروه دانشگاه آلبرتا اکنون در زمینه‌ی پیشرفت طرح داروی خود کار می‌کنند و انتظار می‌رود طی 3تا5سال آینده با طرح پیشرفته‌ی دارو کارآزمایی‌های بالینی انجام شود.
این گروه اکنون در مرحله‌ی بعدی ایجاد یک داروی جدید خوراکی برای فیبریلاسیون دهلیزی است تا بیماران بتوانند برای پیشگیری از وقوع این بیماری روزانه استفاده کنند. مسأله‌ی قابلیت حل‌شدن، جذب، نحوه‌ی متابولیسم و مدتی‌که در‌جریان خون باقی می‌ماند حل شده‌است.
تعداد داروهایی که درحال‌حاضر در بازار برای کمک به درمان مؤثر فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد اندک است و داروهای موجود دارای عوارض‌جانبی وخیم فراوان هستند. از‌آنجا‌که رسوراترول یک فرآورده‌ی طبیعی است، امید می‌رود این داروی جدید توسط بدن بهتر تحمل شود.
مدتها است می‌دانیم رسوراترول دارای آثار حفاظت از قلب است و به‌نظر می‌رسد از بعضی نابسامانی‌های ریتم قلب جلوگیری کرده، فشارخون را پائین‌آورده و از سرعت بزرگ‌شدن قلب بکاهد.
فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین مشکل غیر طبیعی ریتم قلب است که در 1نفر از هر 200مورد دیده می‌شود و میزان احتمال بروز استروک را به 5برابر می‌رساند و نیز احتمال نارسایی قلب و مرگ را افزایش می‌دهد.

 

تعداد بازدید : 1728

ثبت نظر

ارسال