شماره ۹۹۹

استامینوفن و ناهنجاری‌های رفتاری

دکترفرهاد فیلی - کودکان

استامینوفن و ناهنجاری‌های رفتاری

نتایج پژوهش جدید حاکی ازآن است که کودکان مادرانی که در دوران بارداری ازاستامینوفن استفاده می‌کنند درمقایسه باکودکان مادرانی که داروی مسکن درد در دوران بارداری مصرف نکرده‌اند به احتمال بسیار زیادتر دچار نابسامانی‌های هیپرکینیتیکhyperkinetic disordersومشکلات رفتاری درارتباط با نابسامانی‌ نقص توجه و بیش‌فعالی می‌گردند. این بررسی در شماره‌ی 24فوریه JAMA Pediatric انتشار یافته است.

می‌دانیم که استامینوفن (پاراستامول) رایج‌ترین داروی‌درمان درد و تب در دوران بارداری است و پژوهشگران مایوکلینیک پیش از‌این گفته بودند که اکثریت خانم‌های باردار می‌توانند با اطمینان در دوران بارداری از این دارو استفاده نمایند.
اما محققان اشاره کرده‌اند پژوهش پیشین، دارو را به از هم‌گسیختگی هورمونی ارتباط می‌دهد یعنی جریانی که بر رشد مغز جنین تأثیر می‌گذارد.
 با به‌خاطر‌داشتن این مطلب گروه پژوهش بر‌آن شد تا بسنجد آیا مصرف استامینوفن در دوران بارداری ممکن‌است سبب افزایش احتمال مشکلات رفتاری کودک در پیوند با نابسامانی نقص توجه بیش‌فعالی(ADHD) یا نابسامانی‌های هیپرکینیتیک (HKD) یعنی سندرم‌های روانپزشکی گردد که در اوایل دوران کودکی حادث می‌شوند.
برای انجام این بررسی، محققان 64322 کودک و مادرشان را آنالیز کردند که بخشی‌از همنوای ولادت 1996‌تا‌2002 دانمارک بودند.
پژوهشگران دریافتند که در کودکان مادرانی که در دوران بارداری از استامینوفن استفاده کرده‌اند، احتمال تشخیص HKD و نابسامانی‌های رفتاری شبه ADHD زیادتر است.
از مادران خواسته شد استفاده از استامینوفن در دوران بارداری و هرنوع مشکل رفتاری را ازطریق پرسشنامه شرح دهند.
پژوهشگران همچنین موارد تشخیص HKD پیش‌از2011 را از ثبت ملی بیمارستانی دانمارک یا ثبت مرکزی روانپزشکی دانمارک به دست آورده و درعین حال موارد تجویز دارو برای ADHD ازثبت نسخه‌ی دانمارک به دست آمد.
بیش‌از 50٪ مادران در زمانی از دوران بارداری استفاده از استامینوفن را گزارش داده بودند.
برای این مادران، به احتمال زیادتر تشخیص HKD و به احتمال زیادتر  رفتارهای شبه ADHD  برای کودکان در سن 7 سالگی وجود داشت و کودکان بیشتر داروهای این نابسامانی‌را مورد استفاده قرار داده بودند.
افزون براین، پژوهشگران دریافتند این احتمالات وقتی بیشتر افزایش می‌یابد که مادر در دوران‌بارداری بیش ازیک ثلث استامینوفن مصرف کرده باشد.
طبق آمار گزارش شده توسط مراکز کنترل بیماری و پیشگیری (CDC) درصد کودکانی که دارای تشخیص ADHD هستند رو به افزایش است. به سال 2003میلادی 7/8٪ کودکان دچار این بیماری بودند و این رقم در‌سال2011 به 11٪ افزایش یافته است.
پژوهشگران اظهار داشته‌اند که به‌علت شایع‌بودن تماس جنین با استامینوفن در دوران بارداری، می‌توان با یافته‌های به‌دست‌آمده افزایش فراوانیADHD و سایر نابسامانی‌های‌ رفتاری دوران کودکی را توجیه کرد اما باید اظهار داشت که لازم است برای تعیین این ارتباط، پژوهش بیشتری انجام شود.
با‌وجودی‌که نتایج این پژوهش حاوی مدارک ابتدایی است مبنی‌بر اینکه تماس پیش‌از ولادت با استامینوفن سبب افزایش خطر بروز نابسامانی‌های رفتاری کودکان می‌شود ولی نشانی‌از ارتباط علّی میان این‌دو به‌دست نمی‌دهد و به‌این‌جهت یافته‌های بررسی را باید با احتیاط تعبیر کرد و فعلاً چیزی را درعمل تغییر نداد.

 

 

تعداد بازدید : 961

ثبت نظر

ارسال