شماره ۹۹۶

کشف آنتی‌بیوتیک‌های جدید

دکترشهریار مبشری - دانشگاه نوتردام

کشف آنتی‌بیوتیک‌های جدید

یک گروه از پژوهشگران دانشگاه Notre Dame به رهبری Mayland Chang و دکتر شهریار‌مبشری یک طبقه از آنتی‌بیوتیک‌های جدید را کشف کرده‌اند که علیه باکتری‌های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین‌(MRSA) و سایر باکتری‌های مقاوم به داروئی مؤثر است که جان میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کنند.

نتایج این پژوهش در Journal of the American Chemical Society انتشار یافته است.
این دسته‌ی جدید آنتی‌بیوتیک oxadiazole نام دارد و با غربالگری سیـلیــکــو silico کشـف‌شـــده و در درمان MRSA در مدل‌های موشی عفونت امیدهایی به بار آورده است.
پژوهشگران که ۱/۲میلیون ترکیب را غربالگری کرده‌اند دریافته‌اند که اکسادیازول سبب مهار پروتئین پیوند شونده با پنی‌سیلین‌PBP2a و بیوسنتز دیواره‌ی یاخته‌ای می‌شود که MRSA را تـوانمنــد در مقــاومــت در بـرابـر داروها می‌کند.
اکسادیازول به‌صورت خوراکی هم مؤثر است و این یک خاصه‌ی مهم است زیرا تنها آنتی‌بیوتیک خوراکی است که علیه MRSA وارد بـازار می‌شـود.
از دهه‌ی‌1960، باکتری‌های MRSA یک مشکل بهداشت عامه به‌شمار می‌روند زیرا در‌برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت می‌کنند.
فقط در ایالات متحده آمریکا هرسال ۲۷۸/۰۰۰ ‌نفر بستری شده و ۱۹/۰۰۰‌ نفر به‌علت عفونت ناشی‌از MRSA جان می‌بازند. در‌حال‌حاضر فقط 3 دارو برای این نوع عفونت‌ها وجـود دارد و مدتـی اســت باکتری‌ها تــا‌حــدی به این سه دارو نیـز مقـاوم شده‌اند.
از سال‌ها پیش پژوهشگران در جستجوی راه‌‌حلی برای MRSA بوده‌اند و اینجانب مدتهای مدید است که در زمینه‌ی مکانیسم‌های بروز مقاومت در MRSA به‌کار مشغولم. وقتی مکانیسم‌ها روشن شد، می‌توان راهکارهایی برای تولید ترکیباتی علیه MRSA طرح‌ریزی کرد.
رئیس کالج علوم دانشگاه نوتردام گفته است:
«کشف یک طبقه ترکیباتی که علیه باکتری‌های مقاوم به دارو به‌کار می‌روند مثل MRSA جان هزاران نفر را در‌سراسر جهان نجات می‌دهد. ما به‌خاطر رهبری و تداوم دکتر مبشری و همکارانش در مبارزه با مقاومت دارویی به‌خود می‌بالیم و سپاسگزاریم».

 

 

تعداد بازدید : 1504

ثبت نظر

ارسال