شماره ۹۶۸

تازه‌های طب امروز

دکتر سیاوش وجدی - اورولوژیست

مصرف والپروات با کاهش ضخامت لوب پاریتال و کاهش حجم مغز همراه است. محققان دریافته‌اند که حجم کلی مغز، حجم ماده‌ی سفید و ضخامت کورتکس لوبهای مغز دربیماران صرعی با افراد سالم متفاوت است. این محققان بیماران صرعی را که والپروات مصرف می‌کردند با بیمارانی که از داروهای دیگر ضد صرع استفاده می‌کردند و افراد سالم مقایسه کرده‌اند. مصرف والپروات سدیم دربیماران، با کم‌شدن ضخامت کورتکس لوب‌پاریتال وکم‌شدن حجم کلی مغز همراه بوده و کاهش ماده‌ی سفید نیز مشاهده شده است.

مجله‌ نورولوژی 2013/5/15

دربخش روانپزشکی مایوکلینیک یک بررسی روی تزریق کتامین با دوز پایین در درمان افسردگی شدید انجام شده است. 10 بیمار دچار افسردگی شدید توسط کتامین به مقدار 0/5میلی‌گرم/کیلوگرم وزن بدن طی100 دقیقه، دوبار در هفته تزریق شده و درمان به‌مدت 4 هفته ادامه پیدا کرده است. 5 بیمار از 10 بیمار بهبودی پیدا کرده و درطی 4 هفته پیگیری، خوب بوده‌اند و به نظر می‌رسد تزریق کتامین به‌دفعات بهتراز یک‌نوبت تزریق، اثر درمانی داشته است.

Pubmed 2013

در بررسی که در اونتاریوی کانادا انجام شده‌است کسانی‌که برای پایین‌آوردن کلسترول خونشان ازاستاتین‌ها استفاده می‌کنند، 22 درصد بیشتر از  افراد عادی شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را پیدا می‌کنند.
تحقیقات نشان داده‌است که درمان تهاجمی برای سرطان پروستات درمردان پیر که بیماریهای متعدد داخلی هم دارند، ممکن‌است مضر باشد. درمانهایی مثل جراحی و رادیوتراپی ممکن‌است عوارض جانبی بسیار بزرگی برای بیمار ایجاد کنند. درتحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده‌است، مشخص شده که بیماران پیری که سرطان پروستات با سیر آهسته دارند و حداقل سه بیماری داخلی هم دارند، به احتمال زیاد به‌علتی غیراز سرطان پروستات فوت می‌کنند. دراین تحقیق بقای 14ساله‌ی سه هزار بیمار دچار سرطان پروستات بررسی شده و آن دسته از بیمارانی که سن 16تا74 داشته‌ و سه یا بیشتر بیماری داخلی هم داشته‌اند (مثل نارسایی قلبی، فشارخون، دیابت، آرتریت)، احتمال مرگ آنها در 10 سال آینده به خاطر بیماریهای داخلی 40 درصد و برای سرطان پروستات با سیر آهسته و متوسط در طی 14 سال فقط 7 درصد بوده است. نتایج این بررسی‌ نشان داده‌است که در افراد پیر، خطر مرگ دراثر سرطان پروستات با سیر شدید درطی 14 سال فقط 18درصد می‌باشد. با توجه به تحقیقات فوق، درمورد افراد پیر که مبتلا به سرطان پروستات هستند، درمان تهاجمی بهتراست که انجام نشود.
 

Pubmed 2013

 

تعداد بازدید : 1001

ثبت نظر

ارسال