شماره ۹۶۸

اعتیاد به افشانه بینی

دکترفروغ موسوی - داروساز

اعتیاد به افشانه بینی

خانمی می‌پرسید من به علت احتقان بینی به علت آلرژی ازیک افشانه استفاده می‌کنم.آیا باید درمورد اعتیاد به افشنه‌ی بینی نگران باشم؟
آنچه که این خانم اعتیاد می‌نامد درواقع یک اثر کمانه کردن rebound effect است که درصورت استفاده‌ی منظم از افشانه‌های ضد احتقان  بینی ایجاد می‌شود. بعد ازچند روز استفاده از بعضی افشانه‌های بینی، حس خواهد شد که داروی مورد استفاده دیگر اثر چندانی ندارد.
به این جهت و برای کنترل احتقان به مصرف داروی بیشتر نیاز پیدا می‌شود و یا در صورت وقفه دراستفاده، شدت احتقان بیشتر می‌گردد. بعضی افراد این تأثیر کمانه‌کرده را اعتیاد تصور می‌کنند ولی این حالت اعتیاد نیست.
اعتیاد واقعی، یک نیازاجباری فیزیولوژیکی و وسواسی است و استفاده ازماده‌یی که عادت می‌آورد ازنظر جسمی، روانشناسیک یا اجتماعی مضر است. افشانه‌های بینی که بدون نسخه هم عرضه می‌شوند حاوی هیچ‌نوع مواد عادت‌‌آور نیستند و سبب نیاز وسواسی نمی‌شوند که از مشخصات اعتیاد است.
برای پیشگیری از کمانه کردن احتقان، باید مدت استفاده از افشانه‌های بینی، بیش ازسه روز متوالی نباشد. البته آن دسته از افشانه‌های بینی که حاوی استروئید هستند سبب ایجاد حالت کمانه کردن نمی‌شوند و به این جهت می‌توان از این افشانه‌ها سالیان دراز و روزانه استفاده کرد.

 

تعداد بازدید : 874

ثبت نظر

ارسال