شماره ۹۶۷

آلرژی به آسپیرین

آلرژی به آسپیرین

بروز واکنش نسبت به آسپیرین شایع است. درصورت وجود آلرژی یا حساسیت نسبت به آسپیرین، ممکن‌است واکنش نسبت به سایر داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAID) ازجمله ایبوپروفن ‌(Motrin, Advil و سایرین) و ناپروکسن (Aleve و سایرین) هم وجود داشته باشد.
آلرژی یا حساسیت نسبت به آسپیرین، یا واکنش نسبت به سایر داروهای NSAID ممکن است سبب بروز نشانه‌های خفیف تا شدید شود. معمولاً ظرف چند ساعت پس از مصرف دارو، واکنش آشکار می‌شود. نشانه‌های این واکنش‌ ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• کهیر
• خارش پوست
• آبریزش بینی
• تورم لب‌ها، زبان یا صورت
• سرفه، ویزینگ یا کوتاهی نفس
• آنافیلاکسی (واکنش نادر و آلرژیک خطرناک)
درصورت وجود آسم، پلیپ‌های بینی، سینوزیت مزمن یا کهیر مزمن، دربیمار خطر بروز واکنش نسبت به آسپیرین یا سایر داروهای NSAID افزایش می‌یابد. وقتی این واکنش بروز  نماید، نشانه‌های بیماری‌های ذکر شده بدتر می‌شوند.
دچار بودن به آسم یا هر یک از این بیماری‌ها، نشانه‌ی‌ آن نخواهد بود. که واکنش پس ازمصرف آسپیرین دربیمار ایجاد خواهد شد و یا برای پرهیز از بروز واکنش‌، بیمار باید ازمصرف آسپیرین یا سایر داروهای NSAID پرهیز کند. اما درصورتی که پس ازمصرفNSAID واکنش ایجاد شده باشد، چه این بیماری‌ها وجود داشته باشد و چه وجود نداشته باشد، بهتراست ازمصرف تمام انواع NSAID پرهیز شود.
باید به خاطر داشت که آسپیرین و داروهایNSAID دربسیاری از داروهای ضد درد بدون نسخه وجود دارد. بنابراین پیش ازمصرف دارو باید به دقت برچسب آن خوانده شود. در صورت وجود شک به موجود بودن یا نبودن داروهای NSAID درداروی مصرفی، باید در مورد آن دارو با پزشک یا داروساز مشورت نمود. به عنوان جانشین این داروها می‌توان ازاستامینوفن (Tylenol) استفاده کردولی پیش از مصرف باز هم باید نظر پزشک را جویا شد.
درصورت وجود هر نوع واکنش دارویی به ویژه وقتی شدید است با پزشک مشاوره شود. درموارد وجود آلرژی وخیم، جهت تشخیص و درمان این واکنش ممکن است نیاز به پزشک ایمونولوژیست یا آلرژیست باشد.

 

تعداد بازدید : 1583

ثبت نظر

ارسال