شماره ۹۶۶

واکسن پرنده برای WNV

پژوهشگران دانشگاه برئتیش کلمبیا یک واکسن ساخته‌اند که انتشار ویروس نیل‌غربی‌ West Nile Virus (باکوته‌نوشت‌WNV) را درگونه‌های شایع و درمعرض خطر پرندگان متوقف می‌‌کند.
ویروس نیل غربی یک پاتوژن‌زاده ازپشه است و به سال 1999 وارد آمریکای شمالی شده واکنون دراین کشور به صورت آندمیک دیده می‌شود. تنها درسال 2012، این ویروس سبب مرگ 286 نفر درایالات متحده شده و از سال 2002 تاکنون 42 نفر درکانادا دراثر این ویروس درگذشته‌اند. درحال حاضر علیه عفونت WNV درانسان یا پرندگان واکسن مؤثری وجود ندارد.
پرنده‌های معمولی مانند غراب، زاغی وکلاغ وگونه‌های درمعرض خطر ازجمله سیاه خروس بزرگ زیرک و خروس جنگی نیز نسبت به این عفونت حساسند و میزان مرگ ومیر دربعضی گونه‌ها و جمعیت‌ها بیش از 100٪ است.
ویروس نیل غربی به عنوان تهدیدی برای انقراض بعضی از انواع نادر پرندگان شناخته شده و وجودش در پرندگان معمولی سبب آسانی انتشار این عفونت می‌گردد.
پژوهشگران واکسنی ساخته و مورد آزمون قرارداده‌اند که از بخش‌های WNV ساخته شده و مشخص شده است که سبب ایجادعکس‌العمل‌ایمنی موثر در پرندگان می‌شود. ازاین واکسن نه تنها می‌توان برای حفاظت دربرابر انتشار ویروس در پرندگان استفاده کرد بلکه از این واکسن درسایر گونه‌ها نیز می‌توان استفاده نمود. اکنون این گروه کارآمدی واکسن را درحفاظت پرندگان دربرابر مرگ ومیر ناشی از بیماری بررسی می‌کند.

 University of British Columbia



تعداد بازدید : 1403

ثبت نظر

ارسال