شماره ۹۵۵

مسمومیت ویتامین

دکتر هوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

مســـمومیــت ویتـــامین D Vitamin D taxicity که هیپرویتامینوزD نیز شناخته می‌شود، یک بیماری نادر و بالقوه وخیم است. این حالت، وقتی ایجاد می‌‌شود که مقدار بسیار زیادی از این ویتامین در بدن وجود داشته باشد.
 مسمومیت ویتامینD، معمولاً به علت مصرف مکمل‌های مگا دوز ویتامینD ایجاد می‌شود و به‌علت جیره‌ی‌غذایی یا تماس با نور خورشید به وجود نمی‌آید. این امر به آن علت است که بدن مقدار ویتامین D تولید شده ازنور خورشید را تنظیم می‌کند و حتی اغذیه‌ی‌ غنی شده نیز دارای مقدار زیادی ویتامین D نیستند.
پیامد اصلی مسمومیت ویتامین D‌، انباشت کلسیم درخون (هیپرکلسمیhypercalcemia) است. انباشت کلسیم درخون سبب ایجاد نشانه‌هایی ازجمله، کمی اشتها، تهوع و استفراغ می‌گردد. ضعف، تکرر ادرار و مشکلات کلیه نیز ممکن است بروز نماید. درمان شامل است بر قطع مصرف بسیار زیاد ویتامین‌D. دراین حالت، ممکن است پزشک مایعات داخل وریدی  و دارو تجویز نماید مثل تجویز کورتیکوستروئید‌ها یا بیس‌فسفونیت‌ها.
ثابت شده است که مصرف روزانه50.000 واحد بین‌المللی ویتامین‌D به مدت چند ماه سبب ایجاد مسمومیت می‌گردد. این مقدار ویتامین‌D برای بسیاری از بزرگسالان چندین برابر مقدار توصیه شده‌ی‌600 واحد بین‌المللی در روز است. گاهی برای درمان مشکلات طبی ازجمله کمبود ویتامین‌D، ازمقدار خوراکی بالاتر از میزان مجاز توصیه شده استفاده می‌شود ولی این مقدار مصرف فقط باید زیر نظر پزشک و به مدت کوتاه انجام گردد.
با وجودی که حتی در افراد مصرف کننده‌ی مکمل، بروز مسمومیت با ویتامین‌D چندان زیاد نیست ولی درصورتی که مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های کبد وکلیه وجود داشته باشد و یا شخص از داروهای مدرتیازیدی استفاده نماید ممکن است احتمال خطر بروز مسمومیت بیشتر شود. مانند همیشه پیش ازمصرف هر نوع مکمل ویتامین و املاح معدنی باید با پزشک به مشورت نشست.

تعداد بازدید : 917

ثبت نظر

ارسال