شماره ۹۵۳

زمان مصرف کلسیم

دکتر فرهاد فیلی - اطفال

وقتی ازمکمل‌کلسیم استفاده می‌شود باید سه عامل تعیین کننده را درنظر داشت:
 نوع کلسیم. برای پی‌بردن به نوع کلسیم موجود در هر مکمل باید برچسب روی جعبه‌ی آن را خواند. درصورتی که مکمل حاوی کلسیم سیترات باشد، می‌توان این مکمل را همراه غذا یا بدون آن مصرف نمود در صورتی که مکمل از جنس کلسیم کربنات باشد، این نوع مکمل باید با غذا مصرف شود.اسیدتولید شده درمعده ضمن خوردن این مکمل به جذب کلسیم کربنات کمک می‌کند.
مقدار خوراک روزانه. وقتی کلسیم به مقدار500 میلی‌گرم یا کمتر، دریک وعده مصرف شود به صورتی کاملاً مؤثر جذب می‌شود. بنابراین اگر لازم است روزی 1000 میلی‌گرم کلسیم مصرف شود بهتراست قرص را به دو یا چند قسمت تقسیم کرده و مصرف نمود.
اگر داروی دیگری مصرف می‌شود. مکمل کلسیم با بسیاری از داروها تداخل می‌کند. ازجمله‌ی این داروها آنتی‌بیوتیک‌ها، بیس‌فسفونیت‌ها و داروهای فشارخون بالا قابل ذکر است. پیش از مصرف مکمل کلسیم باید از پزشک یا داروساز در مورد تأثیر متقابل احتمالی مکمل‌های کلسیم و داروهای مورد استفاده سوال شود.
همچنین بهتر است مکمل کلسیم همراه مکمل‌های مولتی ‌ویتامینی یا غذاهای سرشار از آهن مورد استفاده قرارنگیرد. درصورتی که کلسیم همراه آهن، روی یا منیزیم استفاده شود به خوبی جذب نخواهد شد.
 اگر بازهم درمورد بهترین زمان مصرف مکمل کلسیم، شکی وجود داشته باشد، باید مشکل را با پزشک یا داروساز حل‌کرد.

تعداد بازدید : 1109

ثبت نظر

ارسال