شماره ۹۵۱

کودک پیش دبستانی و مولتی‌ویتامین

کودک پیش دبستانی و مولتی‌ویتامین

دکتر فرهاد فیلی - اطفال

برای بسیاری ازکودکانی که سالم هستند و رشد طبیعی دارند استفاده از مولتی‌ویتامین ضروری  نیست.
 غذا بهترین منبع مواد مغذی است با استفاده‌ی مرتب ومنظم از غذا و آبچرا یا میان وعده، می‌توان تمام مواد مغذی لازم برای بسیاری ازکودکان پیش دبستانی را به آنها رساند.
 درعین حال که بسیاری از کودکان خردسال درغذا خوردن سخت‌گیرند و بهانه‌ می‌آورند ولی این امر به آن معنا نیست که الزاماً دچارکمبودهای تغذیه‌یی می‌باشند.
 بسیاری از غذاهای رایج ازجمله سرآل صبحانه، شیر و آب پرتقال با   مواد مغذی مانند ویتامین‌های ب(B)، ویتامین د(D)، کلسیم و آهن غنی‌شده‌اند. به این ترتیب ممکن است کودک بیش از آنچه که پدر و مادر فکر می‌کنند ازویتامین ومواد معدنی استفاده ‌نماید.
 افزون براین باید گفت که مصرف مولتی ویتامین عاری از خطر هم نیست. استفاده از مقدار خوراک زیاد ویتامین واملاح معدنی ممکن است سبب مسمومیت شود. ازسوی دیگر، ممکن است بعضی ویتامین‌ها ومواد معدنی با داروهایی که کودک مصرف می‌کند تأثیر سوء داشته باشد.
 درصورتی که پدر و مادر در مورد مقدار توصیه شده‌ی ویتامین واملاح معدنی کودک خود نگران باشند باید با پزشک کودک خود مشاوره کنند. درصورت وجود هریک از حالات زیر، استفاده ازمولتی‌ویتامین برای کودک مفید خواهد بود:
• نارسایی دررشد
• وجود بعضی بیماری‌های مزمن یا آلرژی های غذایی
• محدودیت استفاده از غذا مثل استفاده از جیره‌ی غذایی گیاهی
 درصورت توصیه پزشک به مصرف مولتی ویتامین، والدین باید آن ترکیبی  را تهیه کنند که برای گروه سنی کودک مناسب است. این ترکیب هرگز نباید حاوی بیش از 100٪ ارزش روزانه‌ی ویتامین و املاح باشد. افزون براین، ظرف دارو را باید دور از دسترس کودک قرار داد و باید به کودک فهماند که دارو، شیرینی یا آب نبات نیست.

 

تعداد بازدید : 1245

ثبت نظر

ارسال