شماره ۹۹۲

تشخیص نشانه های پارکینسون توسط قارچ

Proceeding of the National Academy of Sciences

تشخیص نشانه های پارکینسون توسط قارچ

نتایج یک پژوهش جدید حاکی از‌آن است که ترکیبی که غالباً از قارچ بیرون می‌تراود با نشانه‌های بیماری پارکینسون ارتباط دارد.

دوشنبه 12 اسفند 1392
دکتر محمدابراهیم رسولی - نورولوژیست

محققان و دانشمندان پارکینسون را از جملۀ بیماری هایی می دانستند که حاصل تماس با توکسین‌های ساخت انسان نسبت است ، اما یافته‌های به‌دست آمده نشان‌می‌دهد که ترکیبات زیست‌شناسیک نیز بالقوه قادرند نشانه‌های این بیماری را به‌وجود آورند. نتایج یک پژوهش جدید حاکی از‌آن است که ترکیبی که غالباً از قارچ بیرون می‌تراود با نشانه‌های بیماری پارکینسون ارتباط دارد ، در این مقاله به تشخیص نشانه های پارکینسون توسط قارچ خواهیم پرداخت .

 

* تشخیص نشانه های پارکینسون توسط قارچ :

 


پژوهشگران دانشگاه Rutgers در نیوجرسی و دانشگاه Emroy درجورجیا پی برده‌اندترکیبی موسوم به(octen-3-ol-ا1) که از کپک ساطع می‌شود و بیشتر به قارچ الکل (mushroom alcohol) شناخته می‌شود ممکن‌است با نقص‌های دوژن درگیر در ایجاد و انتقال دوپامین رابطه‌ داشته باشد.
یافته‌های این بررسی درنشریه‌ی Proceeding of the National Academy of Sciences انتشار یافته است. دوپامین یک مادۀ شیمیایی است که از یاخته‌های عصبی آزاد می‌شود و به یاخته‌های موجود درمغز پیام می‌فرستد. وقتی این یاخته‌های عصبی آزاد‌کنندۀ دوپامین می‌میرند، فقدان دوپامین سبب غیر‌طبیعی‌شدن بخش‌هایی ازمغز شده و به بروز نشانه‌های بیماری پارکینسون می‌انجامد.


طبق آمار بنیاد بیماری پارکینسون درآمریکا، حدود یک میلیون آمریکایی به بیماری پارکینسون دچارند و هرروز در آمریکا، درحدود ۶۰/۰۰۰ نفر این بیماری تشخیص داده می‌شود که این امر خود تأکید بر مشخص کردن عوامل شعله‌ور‌کننده‌ی این بیماری دارد.
یکی از محققان این بررسی گفته است که فکر نقش داشتن قارچ درایجاد این کسالت ازتجربۀ شخصی در وارد شدن سیلاب به خانه‌اش درطوفان کاترینا ریشه گرفت. سیلاب حاصل تمام مایملک این محقق را آلوده به کپک کرده بـود. او می‌گوید: « احسـاس وحشـت می‌کـردم. سردرد، سرگیجه و تهوع داشتــم. درمورد «سنـدرم ساختــمان ناخوش» (Sick Building Syndrome)  چیزهایی می‌دانستم ولی تا آن زمان به آن اعتقاد نداشتم. فکر نمی‌کردم که امکان دارد آنقدر در هاگ کپک تنفس کرد تا ناخوش شد. لذا نمونه‌هایی از این کپک برداشتم و به جستجوی یافتن رابطه‌ی میان نشانه‌های تجربه شده درخانه‌ و قارچ پرداختم».


درتماس مگس‌های میوه با نمونه‌های قارچ، مشخص شد که ترکیب (یک ـ اوکتن ـ3ـ ئول) سبب شده است تا مگس‌ها دچار نابسامانی حرکتی مشابه آن چیزی شوند که در تماس با بعضی حشره‌کش‌ها در این حیوانات دیده می‌شود. این ترکیب قارچ همچنین سبب کاهش میزان دوپامین و دژنرسانس نورون‌ دوپامینی در مگس‌ها شد.
تجارب بعدی در ردۀ یاخته‌یی انسان آشکار ساخت که این ترکیب به دوژنی حمله‌ کرده‌است که درایجاد دوپامین (انتقال‌دهندۀ دوپامین غشای پلاسمایی انسان  (DAT)) وارتولوگ(VMAT) انسان دخالت دارند.


پژوهشگران در بررسی‌های پیشین متوجه شده بودند که میزان شیوع بیماری پارکینسون درمناطق روستایی رو به افزایش است و این امر را به تماس با سموم دفع آفات نسبت داده بودند. اما محیط‌روستایی منطقه‌یی‌است که سرشار از کپک و قارچ است و بنابراین لازم است ارتباط میان قارچ  و بیماری پارکینسون بیشتر مورد تحقیق قرارگیرد.
نتایج این تحقیق حاکی ازآن اســت که ترکیــب یک‌ـ اوکتن‌ـ‌3‌ـ ئول ممکن‌است با بیماری به‌ویژه در افرادی ارتباط داشته باشد که نسبت به آن دارای حساسیت ژنتیکی هستند.
در‌یک بررسی که اخیراً گزارش شده‌است یک پروتئین مخصوص دستگاه عصبی با میزانی بالاتر زیر پوست بیمارانی ساخته می‌شود که دچار بیماری پارکینسون هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

 

تعداد بازدید : 1998

ثبت نظر

ارسال