نوشیدنیهای قندی زمینه ساز ابتلا به سرطان

BMJ

نوشیدنیهای قندی زمینه ساز ابتلا به سرطان

مصرف مداوم آبمیوه و انواع نوشیدنی های گازدار و انرژی زا با توجه به قند موجود در آن، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

شنبه 22 تیر 1398 ساعت 14:38
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

این بار محققان فرانسوی مهر تاییدی بر خطر افزایش مصرف نوشیدنی‌های قندی زدند و گامی فراتر نهاده آن را زمینه ساز ابتلا به سرطان معرفی نمودند.

بررسی تاثیر نوشیدنیهای قندی بر سلامت افراد:

در این کارآزمایی داده های مربوط به وضعیت سلامت ۱۰۱ هزار و ۲۵۷ داوطلب فرانسوی با میانگین سنی ۴۲ سال که ۲۱ درصد از آن‌ها مرد و ۷۹ درصد زن بودند مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. این افراد دو پرسشنامه آنلاین پیرامون رژیم غذایی خود را در دوره‌های زمانی ۲۴ ساعته تکمیل نمودند. هدف از این پرسشها ، اندازه‌گیری مصرف ۳۳۰۰ نوع ماده غذایی و نوشیدنی بود که به مدت ۹ سال توسط داوطلبان تکمیل شدند.

در این تحقیقات میزان مصرف روزانه نوشیدنی‌های قندی مانند آبمیوه‌هایی که با قند طبیعی و مصنوعی شیرین شده‌اند مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج آن با گزارش‌هایی که پیرامون ابتلای داوطلبان به انواع سرطان در سوابق پزشکی و بیمه‌ای آن‌ها به ثبت رسیده است، مقایسه شد.

در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد مصرف روزانه نوشیدنی‌های قندی در میان مردان بیش از زنان است. در طول دوره مطالعه ۲۱۹۳ مورد ابتلا به سرطان در میان داوطلبان گزارش شد و میانگین سنی ابتلا به این بیماری ۵۹ سال بود. بر اساس این نتایج افزایش مصرف روزانه نوشیدنی‌های قندی به میزان ۱۰۰ میلی لیتر با ۱۸ درصد افزایش خطر کلی ابتلا به سرطان و ۲۲ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد.

شکر در آبمیوه های صنعتی و تاثیر آن بر سلامت بدن :

به نقل از نشریه گاردین ، بررسی‌ها در دانشگاه سوربن فرانسه ، حاکی از آن است که مصرف مداوم آبمیوه و انواع نوشیدنی های گازدار و انرژی زا با توجه به قند موجود در آن، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.  از این رو  پرهیز از افراط در مصرف این گروه از نوشیدنی ها و جایگزین نمودن آن با آبمیوه های طبیعی است. پیش تر و در بررسی های پیشین بارها به ارتباط میان مصرف نوشیدنی ها و نوشابه های حاوی قند با «چاقی» پرداخته شده بود که در نهایت به سرطان می انجامید، اما نتایج این تحقیق جدید، محققان فرانسوی را به این حقیقت رساند، که  شکر (قند) به تنهایی زمینه ساز سرطان است.

 آیا باید از مصرف این نوشیدنی ها بطور کامل خودداری کرد؟ 

با توجه به این که این نوشیدنیها به بخشی از زندگی روزمره انسانها بدل گشته اند و در برخی مواقع اجتناب از آن امکان پذیر نیست ، از این رو محققان میزان مصرف آن را حداکثر یک لیوان در روز توصیه نموده اند و در پایان باید اشاره نمود که این تغییر سبک زندگی امروزۀ افراد است که منشا بروز بسیاری از افراد گشته است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

 

شکر در آبمیوه های صنعتی و تاثیر آن بر سلامت بدن :

 

تعداد بازدید : 1861

ثبت نظر

ارسال