خوراکی‌های ماه رمضان

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

خوراکی‌های ماه رمضان

یکشنبه 20 خرداد 1397 ساعت 16:39
پزشکی امروز

روزانه از خوراکی‌هایی استفاده می‌کنیم که مقدار کالری و انرژی آن را نمی‌دانیم ولی در ماه رمضان چون مقدار کالری در ورودی بدن جیره‌بندی می‌شود، باید بدانیم که چه‌اندازه و از چه مواد و غذاهایی استفاده نماییم تا هم در هوای گرم دچار کم‌آبی‌‌نشده و هم از نظر کالری و انرژی روزانه از تعادل خارج‌نشویم تا پس از تمام‌شدن ماه مبارک رمضان دچار بیماری نگردیم. باید برای تامین انرژی از غذاهای کامل که به‌صورت طبیعی دارای آهن، پروتئین، اسیدهای‌چرب ضروری و موادمعدنی موجود می‌باشند استفاده نماییم. در ارتباط با این مقدمه، درذیل خوراکی‌هایی که‌می‌تواند در گرمای تابستان انرژی لازم را برایتان فراهم‌آورد معرفی می‌نماییم:

هندوانه: این میوه دارای ۹۳درصد آب می‌باشد که بسیار برای بدن مفید است. البته در حد تعادل که باعث پرشدن معده و پیشگیری‌از ورود دیگر مواد نشود. یک فنجان و نیم از این میوه می‌تواند به‌مقدار یک لیوان آب به بدن شما برساند که برای عملکردهای بدن ضروری بوده و همچنین به‌صورت طبیعی حاوی ویتامین C-A-B6 و ماده‌ای به‌نام لیکوپن است‌که برای پروستات آقایان بسیارمفید می‌باشد و از التهاب پروستات پیشگیری‌ نموده و برای خانم‌ها نیز مفیدبوده و از خستگی روزانه جلوگیری می‌کند.

طالبی و ملون: این میوه‌ها دارای آب‌طبیعی و انواع املاح و ویتامین‌ها می‌باشند که در فصل تابستان موجب خنک‌شدن بدن می‌شود و مصرف آنها در هنگام سحر می‌تواند آب و املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما در طی روز را تامین نموده و از خستگی شما بکاهد.

بادام: یک چهارم از یک‌فنجان از این آجیل می‌تواند ۳۰درصد از منیزیم مورد نیاز بدن در روز را تامین نماید که بسیاری از افراد این موضوع را نمی‌دانند. بادام دارای فیبر مناسبی برای روده بزرگ بوده و موادمعدنی بسیار خوبی دارد.

منیزیم ماده‌ای است که در بادام وجود دارد و توان آن را دارد تا ‌از خستگی روزانه بکاهد چون بدن از آن برای تولید ATP استفاده‌می‌کند. ATP مولکول‌هایی هستند که انرژی را میان سلول‌ها منتقل می‌نمایند و همچنین بادام منبعی غنی از ویتامین‌های گروهB است و فولات و ایبوفلات را نیز دارا می‌باشد که کمک می‌کند کالری تبدیل به سوخت شود.

دانه‌های سویا: این دانه‌ها منابعی غنی از فولات هستند (یکی‌از انواع ویتامین‌هایB که نقشی‌اساسی در تبدیل غذا به انرژی دارد). یک فنجان از این دانه‌ها می‌تواند به‌مقدار یک روز ویتامین به بدنتان برساند. این دانه‌ها دارای منیزیم و ریبوفلاوین هستند که هر دو آنها برای انرژی روزانه لازم می‌باشند. یادآور می‌شویم که در سویا هورمون استروژن موجود است که برای خانم‌ها لازم بوده و توسط آقایان باید کمتر مصرف گردد.

ساردین و قزل‌آلا: غنی از اسیدهای چرب اشباع‌نشده امگا۳ و منبع غنی آهن هستند که برای انتقال اکسیژن در بدن و ساخت غضروف مفاصل و دیگر بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین ساردین یکی از منابع خوب CoQ10 می‌باشد که ماده اصلی برای نیروگاه سلول‌ها یعنی میتوکندری می‌باشد.

کشمش: مصرف این خوراکی هنگام دویدن صبحگاهی یعنی‌زمانی‌که نیاز دارید تا انرژی پاهایتان تامین‌شود سودمند بوده و به‌دلیل کربوهیدرات و الکترولیتی که سریع وارد بدن می‌کند برای ورزشکاران نیز مناسب است.

گردو: که به‌‌دلیل داشتن امگا۳ و امگا۹ و موادمعدنی مناسب است و به روزه‌داران کمک فراوان می‌نماید تا انرژی روزانه آنان تامین‌‌گردد و موجب عملکرد خوب روده بزرگ شده و غنی از فیبر می‌باشد.

میوه‌های دارای ویتامینC و گروهB و موادمعدنی برای تأمین آب موردنیاز در روز و تنظیم الکترولیت بدن بسیار مناسب هستند. مانند توت‌فرنگی، پرتقال، انار و کیوی که همگی نقش مهمی درسلامت بدن دارند.

سبزیجات نیز باید فراموش شوند که کمک به گوارش نموده و دارای آب طبیعی و فیبر و آهن و ویتامین‌ها هستند و خوراک مناسبی برای تمامی فصل‌های سال می‌باشند.

تعداد بازدید : 1267

ثبت نظر

ارسال