شماره ۱۱۳۶

خوراک‌هایی که باعث تقویت حافظه می شوند

نشریه پزشکی امروز

خوراک‌هایی که باعث تقویت حافظه می شوند

مواد غذایی مانند تخم‌مرغ با داشتن مقادیر زیادی فسفولیپید به تقویت حافظه کمک فراوانی می‌کند. اصولاً تخم‌مرغ برای فعال‌کردن مغز بسیار توانا و مصرف آن ضروری است.

یکشنبه 27 مرداد 1398
دکتر طهمورث فروزین - جراح

حافظه  از ارکان اساسی و مهم در برقراری ارتباط انسان با اطرافیان خود بوده و نقش ویژه ای را ایفا می‌کند. بسیاری از رخدادهای خوش‌زندگی، به‌صورت خاطراتی شیرین درناحیۀ لیمبیک مغز (Limbic System) جای‌می‌گیرند و سپس تنها با اراده ما، آن خاطره‌ یادآوری می گردد، سیستم حافظه به‌طور معکوس عمل‌کرده و آن خاطره را از اعماق مغز به سطح مغز و مراکز یادآوری منتقل‌می‌نماید.جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

اصولاً هنگامی‌که ما جسمی را می‌بینیم یا گلی را می‌بوییم و یا غذایی را می‌چشیم، این اعمال به‌صورت امواج الکتریکی و عصبی درآمده و به مغز منتقل می‌شوند و در مراکز خاصی در حافظه و هر‌کدام در‌جای خود ضبط‌می‌شوند و دراین مراکز به‌صورت همیشگی باقی‌می‌مانند. در آینده اگر روزی ما گلی را بوییدیم، بلافاصله با  کمک این مراکز مغزی، نام و شکل آن گل به‌یاد ما می‌آید.

به‌طور‌کلی هنگامی که ما در اجتماع زندگی می‌کنیم، وظیفه حفظ سلامتی خود را داریم وباید حافظه‌ای خوب و قوی داشته باشیم و بنابراین یکی‌از وظایف ما نگاه‌داشتن حافظه خود در سطح فعال است.

موادغذایی که سبب تقویت حافظه می گردند:

برای افزایش قدرت حافظه، راه‌های زیادی وجود دارد که یکی‌از آنها استفاده از خوراکی‌هایی است که حافظه را تقویت می‌کنند. مغز به کلسیم، لسیتین(Lecitin)، سربرولیزین(Cerebrolysin)، اسفنگوزین(‌Sphingosine) که هر‌سه از اسیدهای آمینه فسفردار هستند نیازدارد.وجود ویتامین‌های گروه B نیز برای افزایش قدرت حافظه ضروری است.

سبزی‌ها و میوه‌هایی مانند کرفس (جوانه زردرنگ بالای آن)، هویج ترتیزک، آلوی‌قرمز، تره‌فرنگی، کاهو وگوجه‌فرنگی به تقویت حافظه کمک فراوانی‌ می‌نمایند. پیاز دارای مقادیر زیادی سولفور(گوگرد) می‌باشد و وجود این عنصر موجب فعال‌کردن اسیدهای آمینه موردنیاز مغزشده و به‌طور غیرمستقیم به افزایش قدرت حافظه کمک می‌کند.

مواد غذایی مانند تخم‌مرغ با داشتن مقادیر زیادی فسفولیپید به تقویت حافظه کمک فراوانی می‌کند. اصولاً تخم‌مرغ برای فعال‌کردن مغز بسیار توانا و مصرف آن ضروری است.

پنیر نیز به‌خاطر دارابودن مقادیر زیادی فسفر وکلسیم، در ازدیاد قدرت حافظه نقش‌آفرین است. گوشت‌های قرمز که دارای اسیدآمینه زیادی هستند، به افزایش قدرت حافظه کمک می‌کنند. خرمالو نیز به‌دلیل داشتن مقادیر زیادی منیزیوم، فسفر و پتاسیم به افزایش قدرت حافظه کمک می‌کند.

خوراک مغز‌گوسفند از خوراک‌هایی است که موجب افزایش میزان قدرت حافظه می‌شود وهمین‌طور مغز ماهی نیز باعث افزایش میزان قدرت حافظه می‌گردد. لازم است این نکته را اضافه نماییم که اگر شما حافظه خوبی ندارید، سعی‌کنید برای نمونه یک سطر شعر را هر‌روز صبح یاد بگیرید؛ یعنی حفظ‌کنید و البته ممکن‌است حوالی ظهر این شعر از یادتان برود. در این صورت لازم است تا دوباره آن‌را حفظ‌ کنید و این‌کار را در ساعت‌های مختلف انجام‌دهید. به‌ا‌ین‌ترتیب حافظه شما تقویت‌شده و این شعر را همیشه می‌توانید به‌یاد‌ داشته‌باشید.

 

 تقویت حافظه

تعداد بازدید : 1757

ثبت نظر

ارسال