شماره ۱۱۴۹

پیشگیری‌از آتروفی مغزی با رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای

پزشکی امروز

پیشگیری‌از آتروفی مغزی با رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای

شنبه 1 اردیبهشت 1397
پزشکی امروز

شواهد، حاکی‌از مزایای تغذیه‌ای رژیم‌های‌ ‌غذایی مناسب، از‌جمله رژیم مدیترانه‌ای هستند. تحقیقی جدید نشان‌می‌دهد که یک رژیم سالم غذایی موجب حفظ حجم مغز در سالخوردگان می‌شود.

هر روزه تحقیقات بیشتری به مغذّی‌بودن مواد تشکیل‌دهنده غذاهای مدیترانه‌ای، چه در‌صورت مصرف تنها و چه مصرف با دیگر مواد‌غذایی، اذعان می‌نمایند. بر‌اساس این تحقیقات، این مواد می‌توانند تأثیرات بسزایی بر بسیاری‌از جنبه‌های سلامت انسان داشته باشند.

یک رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای سنتی شامل مقادیر زیاد میوه و سبزی، دانه‌های کامل(Whole grains)، روغن‌زیتون، مقدار متوسطی ماهی، لبنیات و به میزان محدود گوشت‌قرمز، می‌تواند سلامت متابولیک قلبی را بهبود بخشد.

تحقیقات زیادی، از بررسی‌های مشاهده‌ای گرفته تا کارآزمایی‌های تصادفی، نشان‌داده‌اند که این رژیم‌غذایی منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع۲ و چاقی می‌شود، به کاهش‌وزن کمک‌می‌کند و از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌و‌عروقی پیشگیری‌می‌نماید.

دیگر تحقیقات بیان‌کردند که غذاهای مدیترانه‌ای موجب حفظ ثبات فیزیکی و ذهنی در سن بالا شده و خطر مرگ زودرس را کاهش‌می‌دهد.

طی بررسی جدیدی که در مجله ‌Neurology، نشریه پزشکی رسمی آکادمی نورولوژی آمریکا(AAN) به‌چاپ رسیده‌است، به‌طور‌مشخص روی مزایای غذاهای مدیترانه‌ای بر سلامت مغز در افراد سالمند تمرکز‌‌نموده است.

بررسی ارتباط میان رژیم‌غذایی و حجم مغز در افراد سالمند:

محققان دانشگاه ادینبرا در اسکاتلند‌، به بررسی تأثیرات غذاهای مدیترانه‌ای(MeDi) بر حجم کلی مغز، حجم ماده خاکستری و ضخامت کورتکس پرداختند.

آنها توضیح‌دادند که با افزایش سن، مغز انسان کوچکتر می‌شود و سلول‌های بیشتری از آن می‌میرند که این موضوع موجب اختلال در یادگیری و حافظه می‌گردد. این ارزیابی روی ۹۶۷ ‌تَن درسنین بین ۷۳ ‌تا‌ ۷۶‌سال انجام شد. تمامی این افراد ساکن اسکاتلند بوده و درطی ۳‌سال، دمانس را تجربه‌نکرده بودند.

از این ۹۶۷ ‌تَن خواسته‌شد که پرسشنامه‌ای جامع درمورد مواد‌غذایی مصرف‌شده را در سن ۷۰‌سالگی (۳‌سال قبل‌از آزمایشات مغزی) تکمیل‌کنند.

سپس، ۵۶۲ تَن در‌سن ۷۳‌سالگی تحت بررسی‌ MRI قرار‌گرفتند تا حجم کلی مغز، حجم ماده خاکستری و ضخامت کورتکس اندازه‌گیری شود. از این میان، ۴۰۱ تَن نیز مجدداً در سن ۷۶ سالگی مورد ارزیابی مغزی(MRI) قرار‌گرفتند.

عادات تغذیه‌ای افراد با استفاده‌از پرسشنامه فراوانی مصرف مواد‌غذایی محاسبه شد. اندازه‌گیری‌های مغزی (Brain measuruments) نمونه‌ها نیز با میزان استمرار آنها در مصرف غذاهای مدیترانه‌ای در‌طول 3‌سال اندازه‌گیری گردید.

• مصرف غذاهای مدیترانه‌ای،  موجب تغییر ۰/۵درصدی حجم کلی مغز:

دانشمندان موفق به کشف ارتباطی میان استمرار در مصرف غذاهای مدیترانه‌ای و حجم مغز شدند.

شرکت‌کنندگانی که این رژیم را به‌طور منظم دنبال نکرده بودند، با احتمال زیادتری در‌طول 3‌سال به آتروفی مغزی مبتلا شدند.

به‌طور مشخص‌تر، پایبندی ضعیف به غذاهای مدیترانه‌ای در‌مقایسه با افرادی‌که این غذاها را به طور منظم مصرف می کردند، با ۵/۰درصد کاهش بیشتر در حجم کلی مغز در ارتباط بود.

کاهش ۰/۵درصد در حجم مغز این افراد، نصف کاهشی بود که بر‌اثر افزایش سن نرمال انتظار می‌رفت.

محققان تلاش‌کردند تا به تعدیل متغیرهایی بپردازند که روی تغییر حجم مغز تأثیرگذار هستند. این متغیرها شامل سن، سطح تحصیلات و بیماری‌هایی چون دیابت و افزایش فشار‌خون بودند.

در‌این پژوهش‌، هیچ ارتباطی میان رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای و حجم ماده خاکستری و ضخامت کورتکس مشاهده‌نشد. برخلاف بررسی‌های پیشین، این پژوهش نتوانست ارتباطی میان مصرف ماهی و گوشت و تغییر در حجم مغز برقرار سازد. این یعنی دیگر مواد تشکیل‌دهنده رژیم به‌صورت تنها و یا در ترکیب با سایر مواد ممکن‌است در‌این ارتباط سهیم باشند.

علاوه‌براین، برخلاف تحقیقات پیشین که مغز را تنها در یک مقطع زمانی اندازه‌گیری می‌کردند، این بررسی این تغییرات را در‌طول زمان مورد ارزیابی مستمر قرار‌داد.

«در ارزیابی اخیر، عادات‌خوردن غذا قبل‌از تغییر حجم مغز اندازه‌گیری شد که نشان‌می‌دهد این رژیم می‌تواند در بلند‌مدت از مغز محافظت‌کند. با وجود این به بررسی‌های بیشتری برای تأیید نتایج نیاز می‌باشد».


Ref

Neurology Journal 2017

تعداد بازدید : 1101

ثبت نظر

ارسال