شماره ۱۱۳۶

کولین چیست؟

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

کولین چیست؟

چهارشنبه 18 اسفند 1395
پزشکی امروز

کولین یک ماده مغذی محلول در آب می‌باشد که به‌تازگی مورد‌توجه متخصصان قرار‌گرفته است. کولین در‌واقع همانند ویتامین‌هایB از‌جمله فولیک و ریبوفلاوین بوده و به ساخت غشای‌سلولی کمک‌می‌کند و مواد‌مغذی را به‌طرف داخل و خارج منتقل‌می‌سازد. کولین یک متیل‌دونور است، یعنی برای انجام فرایندهای مختلف فیزیولوژیکی از‌جمله سوخت‌وساز بدن، انتقال چربی‌ها، متیلاسیون و سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی(نوروترانسمیترها) به آن نیازداریم.

هرچند این ماده مغذی تا مدت زمان زیادی ناشناخته باقی‌مانده بود اما نقش حیاتی فوق‌العاده‌ای را در‌ بدن ایفا‌می‌نماید و به رشد‌مغزی، رشد‌عضلانی و سیستم حرکتی، عملکرد طبیعی سیستم‌عصبی و سوخت‌وساز مناسب چربی‌های خوراکی و کلسترول کمک  می‌نماید. کولین با توانا ساختن مسیر سیستم سم‌زدایی، عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. بدن به‌مقدار زیادی از مولکول‌های حلّال نیاز‌دارد تا به سموم بچسبد و ایجاد یک ماده محلول‌‌نماید تا این سموم به‌راحتی از‌طریق مجاری‌ادراری و صفراوی (به‌شکل ادرار و مدفوع) از بدن خارج شوند.

کولین خواستار کمک به تثبیت تمامّیت سلول‌ها است و غشاهای سلولی بدن را زیرنظر‌ دارد تا مطمئن‌شود که آنها به‌درستی کار‌می‌کنند. کولین با چندین روش به ارتباط بین سلول‌ها کمک‌می‌کند. به‌همین‌‌دلیل تحقیقات اخیر درمورد کولین روی بیماری‌های شناختی و عصبی خاص، مانند زوال‌عقل (دمانس) متمرکز شده‌اند. یافته‌های اخیر محققان نشان‌داده‌اند که وقتی به مردی‌که دچار سکته‌ مغزی شده بود برای درمان، دوز مناسبی سیستی‌کولین (که از مشتقات کولین است) داده‌اند، پس‌از مدتی بهبود قابل‌توجهی در عملکرد شناختی، هیجانی و رفتاری وی مشاهده‌شد و پس‌از ۶ماه دریافت سیستی‌کولین، عملکرد قابل‌توجهی در‌افرادی‌که دچار سکته‌مغزی شده بودند مشاهده‌گردید و با ادامه مصرف آن تا ۱۲ماه، این اثرات بیشترشدند و ادامه این تجویز، توانایی آن‌را دارد که بیماران را به بهبودی کامل نیز برساند.

بدن به‌تنهایی توانایی ساخت مقدار کم کولین در کبد را دارا می‌باشد ولی ما باید کولین را بیشتر‌از غذاهای روزانه دریافت‌نماییم، حقیقت این است که فعلاً نمی‌دانیم که روزانه به‌ چه مقداری از این ماده نیاز داریم ولی هرچه بیشتر بهتر. اما توصیه می‌شود که آقایان در سنین بلوغ به بالا، روزانه ۵۵۰میلی‌گرم و خانم‌های غیرباردار در سنین ۱۹به بالا ۴۲۵میلی‌گرم و خانم‌های باردار نیز روزانه ۴۵۰میلی‌گرم کولین دریافت‌نمایند. کولین را می‌توانیم با خوردن خوراک‌هایی مانند زرده‌تخم‌مرغ، میگو، ماهی، گوشت‌گاو، بادام‌زمینی، کلم، گل‌کلم و کلم‌بروکلی دریافت نماییم. البته نسبت به غلات، منابع حیوانی معمولاً غلظت کولین بیشتری را دارا می‌باشند. بنابراین اگر گیاه‌خوار هستید، مقدار زیادی سبزیجات، کلم و کلم‌بروکلی استفاده‌نمایید. با گنجاندن این مواد در برنامه‌غذایی خود، می‌توانید کولین مورد نیاز بدن خویش را دریافت نمایید. ۸۵گرم جگر‌گاو ۳۵۶میلی‌گرم کولین‌ دارد، یک‌فنجان جوانه‌گندم ۲۰۲میلی‌گرم،  یک‌فنجان نخود ۱۹۸‌میلی‌گرم، یک تخم‌مرغ بزرگ ۱۴۷میلی‌گرم، ۸۵گرم گوشت‌گاو ۹۷میلی‌گرم، ۸۵‌گرم گوشت‌سفید مرغ ۷۳میلی‌گرم و ۸۵گرم ماهی سالمون ۷۵میلی‌گرم کولین دارند. یک فنجان کلم‌بروکلی ۶۳میلی‌گرم کولین و ۲قاشق غذاخوری بزرگ‌کره بادام‌زمینی، ۲۰میلی‌گرم کولین دارد و به‌این‌ترتیب به‌راحتی از غذاهای روزانه می‌توانید کولین مورد نیاز بدن خود را دریافت‌‌‌نمایید. تحقیقات نشان‌داده‌‌اند که مصرف مقدار مناسب از کولین در زمان بارداری، می‌تواند بر رشد مغز جنین و تکامل آن اثر داشته باشد و همچنین بر هوش و حافظه و حتی خلق‌و‌خوی کودک نیز تأثیر‌دارد و از نقص‌ لوله‌عصبی نیز پیشگیری‌می‌نماید. به‌تازگی بعضی‌از شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک نیز در اروپا و آمریکا کولین را به این محصولات اضافه‌می‌نمایند تا مغز کودک بتواند به رشد و تکامل خود برسد. کمبود کولین می‌تواند باعث بروز بیماری کبدی غیرالکلی شده و تجمع چربی در کبد می‌تواند به مرور تبدیل به وضعیتی به‌نام استئاتوهپاتیت غیرالکلی گردد که موجب التهاب و آسیب‌های فراوان به سلول‌های کبد می‌شود. این موضوع حتی می‌تواند باعث افزایش خطر پیدایش سیروز یا سرطان‌کبد گردد. این مطالب نیز در بخشی‌از تحقیقات دانشمندان وجوددارد که‌لزوم وجود کولین در غذاهای روزانه، به نفع سلامت بدن و نیاز سلول‌ها خواهد‌بود و سبب عملکرد درست سلول‌ها  می‌گردد.
 

تعداد بازدید : 5048

ثبت نظر

ارسال