شماره ۱۱۲۳

مواد خوراکی ضدپیری سلول‌ها

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

مواد خوراکی ضدپیری سلول‌ها

چهارشنبه 17 آذر 1395
پزشکی امروز

پروتئین‌های گیاهی منابع خوبی برای تغذیه‌ی سلول‌ها دربردارند.افزودن چند وعده‌ی‌غذایی پروتئین‌گیاهی بدون‌گوشت در هفته، می‌تواند به طول‌عمر شما کمک نماید. بنابر نتایج بررسی در انجمن نفرولوژی آمریکا، افزودن منابع گیاهی پروتئین به رژیم‌غذایی می‌تواند طول‌عمر شما را افزایش‌دهد به‌ویژه اگر از مشکلات کلیه رنج‌می‌برید. موادغذایی مانند: لوبیاها، سویا، گندم سیاه، برنج، توفو، کینوا، ویتامین‌های گیاهی و موادمعدنی گیاهی که می‌توانید آنها را در رژیم‌غذایی خود قراردهید.

آجیل‌ها و پروتئین‌ حاصل از آنها نیز نقش بسیار مهمی در تغذیه‌ی سلول‌ها دارند، مانند استفاده‌از گردو در برنامه‌ی‌غذایی روزانه. نتایج یک بررسی در نشریه‌ی BNC Medicine نشانگر آن است که افرادی‌که ۳بار درهفته یا بیشتر آجیل و بخصوص گردو مصرف ‌می‌کنند، ۲تا۳سال بیشتراز دیگران عمر می‌نمایند. گردو دارای چند اسید‌آلی، مقدار کمی اسانس، اگزالات آهک و ویتامین‌های A,B,C,D,E و اسیدچرب امگا۳ (به‌عنوان اسید آلفالینولینک: ALA) است که البته این اسیدچرب بسیار اسید مفیدی برای افرادی می‌باشد که از بیماری‌های قلبی رنج‌می‌برند. همچنین پروتئین، فیبر، منگنز و مس که خاصیت تصفیه‌کنندگی خون را درخود دارند. همچنین دارای ماده‌ای به‌نام استرول‌ها است که به‌طورطبیعی در ترکیبات گیاهی تولید می‌شوند و به‌لحاظ ساختار شیمیایی شبیه به کلسترول هستند و برخی‌از استرول‌های گیاهی در ‌طول ‌عمل گوارش و در جریان عمل هضم جذب نشده و مسیر جذب کلسترول در جریان‌خون را نیز مسدود می‌کنند. یک اونس مغز‌گردو حاوی ۵۰میلی‌گرم استرول‌گیاهی است که دانشمندان معتقدهستند این ماده‌ی گیاهی نقش مهمی در حفاظت شیمیایی و نیز حفاظت عروقی در بدن را داراست و به‌علاوه حاوی فلاونوئیدی به‌نام اسیدالاژیک است که این ماده می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری نماید. به‌هر‌حال آجیل‌ها هر‌کدام نقشی مفید در تغذیه‌ی سلول‌ها را دارند و از پیری زودرس در سلول جلوگیری می‌نمایند.

لپه: منبعی غنی‌از فیبر مانند نخود بوده و به‌همین‌دلیل جهت کاهش کلسترول‌خون و کاهش بیماری‌های قلبی بسیار مفید است. لپه دارای ویتامین‌هایB1 و B6 و اسید‌فولیک است. البته باید خوب پخته شود و دارای کلسیم نیز می‌باشد و ۱۰۰گرم از‌آن دارای ۶۰میلی‌گرم کلسیم است. همچنین دارای آهن و منیزیم و اسیدهای ‌چرب بوده و از این لحاظ خوراک خوبی برای دیابتی‌ها می‌باشد و حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و برای کاهش فشارخون نیز مفید است. لازم به‌ذکر است که کربوهیدرات‌های موجود در غلات باعث‌می‌شوند که افراد دیابتی مدت زمان زیادی درطول روز احساس سیری کرده و به‌سراغ مواد شیرین نروند. به‌هرحال غلات و خصوصاً لپه اثر بسیار خوبی با داشتن آنتی‌اکسیدان روی سلول‌ها دارند و واردکردن آنها در رژیم‌غذایی روزانه بسیار مفید است.

انگور و هسته  انگور: پژوهشگران آمریکایی و استرالیایی دریک بررسی همزمان دریافتند که هسته‌ی انگور و خصوصاً انگورقرمز دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی بسیار قوی و سرشار از اسیدفنول‌ها، توکوفرول، پروانتوسیانیدین،  ویتامین‌هایCوE بوده و بتاکاروتن موجود در هسته‌ی‌انگور که به‌مدت ۳‌روز در بدن فعال است، بسیار آنتی‌اکسیدان خوبی در‌برابر رادیکال‌های آزاد بوده و این ماده در‌برابر انتشار آلودگی‌هوا و دود‌سیگار به سلول نیز جلوگیری می‌نماید و همچنین برای افرادی که استرس کاری بسیار زیادی دارند، بسیار مفید است و از پیری زودرس سلول نیز جلوگیری می‌نماید. هسته‌ی انگور باعث تحریک جریان خون می‌شود که این کار مانع از ترومبوز (لخته خون) شده و فشارخون را نیز کنترل می‌نماید و برای افرادی که بیماری قلبی دارند بسیار مفید خواهد بود و همچنین برای سلول‌های تغذیه‌کننده‌ی موی سر و سلول‌های چشم نیز بسیار مفید است و حاوی ویتامینE وA نیز می‌باشد. از این ماده، پژوهشگران موادی را ساخته‌اند که از برخی‌از سرطان‌ها پیشگیری می‌نماید؛ مانند سرطان‌پوست، پروستات و سینه. هسته‌ی‌انگور حاوی کلاژن و رسوراترول است که از پیری سلول‌های پوست و چین و چروک پوست جلوگیری می‌نماید. به‌دلیل این موضوع، در ساخت کرم‌های زیبایی گران‌قیمت نیز استفاده‌ می‌شود و رطوبت و خواص مفید آنها را افزایش‌می‌دهد.

سبزیجات‌سبزو هویج: سبزی‌های سبز و خصوصاً هویج که دارای ماده‌ی کاروتنوئید هستند، برای سلول‌ها بسیار مفید می‌باشند. نتایج بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه گلاسکو در انگلستان این موضوع بوده که  مواد کاروتنوئیدی موجود در هویج که رنگ نارنجی‌روشن را به آن می‌بخشد، می‌تواند روند پیری سلول را کند‌ نماید و از آسیب به سلول‌های چشمی جلوگیری نماید. قابل‌ذکر است که به‌دلیل داشتن ویتامینA این ماده‌ی خوراکی بسیار برای بینایی ارزشمند است.

ساردین: مواد‌غذایی دریایی برای سلامتی انسان‌ها بسیار مفید بوده و تغذیه را بهبود می‌بخشند. نتایج بررسی‌های آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی آمریکا نشان‌داده که اسیدهای‌چرب امگا۳ موجود در ساردین، فواید چشمگیری درزمینه‌ی افزایش طول‌عمر دارند و به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نیز کمک‌می‌نمایند. یکی‌از بهترین ماهی‌های چرب، ساردین می‌باشد. تنها یک وعده‌‌ی‌غذایی از این ماهی کوچک قادر خواهد بود تا نیاز روزانه‌ی شما به اسیدهای‌چرب امگا۳ و ۴۰۰درصد از نیاز روزانه به ویتامین‌B12 که یک ویتامین مهم در تغذیه می‌باشد را فراهم‌سازد.

سیب‌زمینی شیرین: پژوهشگران دانشگاه ایالتی کانزاس دریافته‌اند که سیب‌زمینی شیرین میزان بالایی از ماده‌ی آنتوسیانین که مانع از تبدیل سلول به سلول‌های سرطانی می‌شود را دارا بوده و به‌طور فراوان در دسترس مردم می‌باشد. این ترکیب خطر ابتلای انسان به سرطان را کاهش می‌دهد و طول‌عمر انسان را نیز افزایش‌می‌دهد.
شکلات: از خوراکی‌های بسیار محبوب و دوست‌داشتنی در‌سراسر جهان است. دانشمندان دریافته‌اند مصرف انواع تلخ آن می‌تواند به افزایش طول‌عمر انسان کمک‌نماید.

شکلات منبع خوبی برای رسوراترول است که می‌تواند نشانه‌های پیری سلول را معکوس سازد. برای دریافت فواید ضدپیری، مصرف نوع تلخ شکلات توصیه‌می‌شود.

انار: دارای قدرت‌های فوق‌العاده است. بنابر نتایج بررسی پژوهشگران فرانسوی، این میوه قادر است تا طول‌عمر انسان را افزایش‌دهد. به‌گفته‌ی محققان مولکول Urolithin که در‌‌این میوه موجود است، توسط میکروب‌های موجود در روده تغییر شکل‌یافته و سلول‌های عضلانی را قادر‌می‌سازد تا در‌برابر یکی‌از دلایل اصلی پیری از خود محافظت نمایند. بدون تردید این میوه نقش بسیار مهمی در محافظت از سلول‌های بدن ایفا می‌نماید.

کلم‌ها: کلم‌ها همراه با ماست کفیر و یا پروبیوتیک،‌ منابع بسیار خوبی برای جوان نگاه داشتن سلول‌ها به‌شمار می‌روند و قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش‌داده و به سوخت‌و‌ساز سلول‌ها کمک‌نموده و به بهتر‌شدن کار آنها منجر‌ می‌گردند که این شرایط می‌تواند به افزایش طول‌عمر سلول کمک نماید.

تعداد بازدید : 1065

ثبت نظر

ارسال