شماره ۱۰۹۰

تصویر مواد‌غذایی در شبکه‌های اجتماعی، عامل کاهش اشتها

پزشکی امروز

در یک رستوران، پیشخدمت غذای شما را سر‌میز می‌آورد و غذا به قدری فوق‌العاده به‌نظر‌می‌رسد که شما یک عکس از آن را در اینستاگرام بارگذاری(Upload) می‌کنید تا به دوستانتان نشان‌دهید. همین عمل مرسوم این روزها، می‌تواند‌ اشخاص نظاره‌گر تصویر را از مصرف غذایشان منصرف نماید‌.

مطابق نظر محققان‌، نگریستن به تعداد زیادی از تصاویر مواد‌غذایی می‌تواند لذت غذا‌خوردن را کاهش دهد. شما به طریقی حتی بدون خوردن غذا از آن طعم خسته می‌شوید، این خستگی حسی (Sensory bordom) است و به نوعی تحریک شده‌اید که تمایل ندارید که آن طعم و مزه را بیش‌از این تجربه‌کنید.

فرآیند آزمایش‌:

محققان‌از ۲۳۲ شرکت‌کننده خواستند که آزمایش‌هایی شامل‌بر مشاهده و امتیازدهی به تصاویر غذاهای مختلف را انجام‌دهند.

در یک آزمایش از نیمی‌از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به ۶۰ عکس از غذاهای شیرین از‌جمله کیک، قارچ خوراکی (Tuffles) و شکلات نگاه‌کنند و از نیم دیگر شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به ۶۰ عکس از غذاهای شور از‌جمله چیپس، چوب‌شور و سیب‌زمینی سرخ‌کرده نگاه‌کنند. هر‌دو‌گروه به هر غذا بر‌اساس میزان اشتها‌آور بودن امتیاز دادند. پس‌از آن تمام افراد باید یک غذای شور و به‌طور خاص بادام‌زمینی می‌خوردند. سپس آنها به میزان لذت بردنشان از خوردن بادام‌زمینی امتیاز‌دادند.

سیر‌شدن، دلیل کاهش اشتها:

نتایج این آزمایش نشان‌داد که شرکت‌کنندگانی که عکس غذاهای شور را دیده‌بودند، در‌مقایسه با افرادی‌که تصویر غذاهای شیرین را دیده بودند به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای کمتر از بادام‌زمینی لذت‌بردند.

این نتایج حتی در مواردی که آنها تصویری از بادام‌زمینی ندیده و فقط غذاهای‌شور دیگر را مشاهده‌کرده بودند نیز صادق بود و دلیل این امر قرار‌گرفتن بیش‌از‌حد در‌معرض تصاویر غذاها است که میزان سیری (Satiation) فرد را افزایش‌می‌دهد.

اشباع به‌عنوان کاهش لذت‌بردن در‌نتیجه‌ی مصرف مکرر تعریف می‌شود. برای نمونه، یک فرد از برش اول کیک بیش‌از برش چهارم آن لذت‌می‌برد زیرا از خوردن ماده‌‌ی‌غذایی یکسان خسته شده‌است.

محققان با ارائه‌ی شواهدی نشان‌دادند که توجه به مواد‌غذایی‌، سبب ایجاد شبیه‌سازی خودکار طعم آن ماده‌ی‌‌ غذایی می‌شود که برای سیرشدن، خود دلیلی کافی است. شبیه سازی‌های حسی از عملکردهای مهم زیربنایی سیری بوده که می‌تواند به‌عنوان حس سیری اختصاصی (Specific Satiety) عمل‌کند. اگر فردی می‌خواهد به لذت‌بردن از مصرف ‌غذا ادامه دهد، بهتر است از نگاه‌کردن به تعداد زیاد تصاویر مربوط به غذاها خودداری کند.

این یافته‌ها می‌تواند برای افرادی مفید باشد که می‌خواهند از  مصرف غذای ناسالم خاصی خودداری کنند. برای مثال اگر کسی می‌خواهد شکلات مصرف نکند،باید به تصاویر بیشتری از آن نگاه‌کند.

برای دستیابی به این اثرها باید به تعداد زیادی از تصاویر و دفعات بسیار نگاه کنید؛ وگرنه بادو یاسه بار به چیزی نگاه‌کردن، اثر سیری برای شما ایجاد نمی‌شود.

Ref: Journal of Consumer Psychology 8 Oct. 2015

 

تعداد بازدید : 959

ثبت نظر

ارسال