شماره ۱۰۸۱

نوشیدن آب و کاهش‌وزن

پزشکی امروز

نوشیدن آب و کاهش‌وزن

چاقی یکی‌از دغدغه‌های نگران‌کننده و رو‌به‌رشد حوزه‌ی بهداشت در جهان محسوب می‌شود که بیش‌از یک‌سوم بزرگسالان را درگیر می‌سازد. اما کاهش‌وزن کار غیر‌ممکنی نیست؛ نوشیدن ۵۰۰سی‌سی آب ۳۰ ‌دقیقه پیش‌از هر‌وعده‌ی غذا، به‌سادگی می‌تواند به این قضیه کمک‌کند.

نوشیدن۵۰۰ میلی‌لیتر آب نیم‌ساعت قبل‌از مصرف وعده‌های  غذایی روزانه‌‌، در‌مقایسه با گروهی که پیش‌از وعده‌های غذایی آب مصرف نمی‌کنند به‌مقدار زیادی موجب کاهش‌وزن در بزرگسالان دارای اضافه‌وزن می‌شود. به‌خوبی مشخص شده‌است که آب برای سلامت بدن حیاتی است.

آب سموم را از بدن دفع‌کرده، نوترینت‌ها و اکسیژن را به سلول‌ها انتقال‌داده، مفاصل را نرم‌کرده، دمای بدن را تنظیم می‌کند و از اندام و بافت‌ها حفاظت می‌نماید. نوشیدن آب به‌شکل گذرا میزان متابولیسم را افزایش‌داده و سبب ایجاد احساس سیری و مصرف کمتر مواد‌غذایی می‌شود.  

مطابق نظر محققان‌، یافته‌های آنها «شواهدی ابتدایی» مبنی‌بر نوشیدن آب پیش‌از وعده‌های اصلی غذایی فراهم می‌کند که می‌تواند به کاهش‌وزن کمک‌کند و این یک راهکار ساده برای متخصصان مراقبت‌های درمانی است که می‌توانند برای اضافه‌وزن یا چاقی بیماران از آن بهره‌گیرند.  

هنگامی‌که این راهکار با دستورالعمل مختصری درمورد چگونگی افزایش فعالیت بدنی و ورزش روزانه و رعایت‌کردن یک رژیم‌غذایی سلامت ترکیب می‌شود، به‌نظر‌می‌رسد که به افراد کمک می‌کند تا کاهش‌وزن بیشتری با سرعتی متوسط و کاملاً سالم را داشته باشند. این روش در سبک زندگی پُر‌مشغله‌ی امروزی ما نیاز به تلاش زیادی ندارد. چند‌کیلو کاهش‌وزن طی دوره‌هایی در‌طول سال می‌تواند برای بسیاری از افراد ارزشمند باشد و این راه آسانی برای کمک به کاهش‌وزن است. این پیام ساده این قابلیت را دارد که نقش مشارکتی واقعی در سلامت عموم جامعه ایفا‌کند.

اما باید توجه‌داشت که برای گروهی از بیماران مانند کسانی‌که نارسایی قلبی یا کلیه دارند، مصرف نیم لیتر آب قبل‌از غذا مناسب نیست.

Ref: Journal of Obesity, Sept 2015

 

تعداد بازدید : 1429

ثبت نظر

ارسال