شماره ۱۰۷۶

عسل: مزایای سلامتی، کاربردها و خطرات

منیرالسادات مهدوی - کارشناس تغذیه

عسل ماده‌ا‌ی غذایی است با مزه‌ی‌شیرین که توسط زنبور‌عسل با استفاده از شهدگل ساخته‌شده. زنبورها ابتدا شهد را از‌طریق پروسه‌ی استفراغ و تبخیر به عسل تبدیل‌کرده و سپس آن را به‌صورت یک منبع غذای اولیه در داخل کندوی‌عسل مومی قرار‌می‌دهند. اینک می‌توان از عسل برای مصرف انسانی استفاده‌کرد.

عسل باتوجه به رنگ درجه‌بندی می‌شود و عسل عنبر‌طلایی و روشن، نسبت به انواع تیره‌تر با قیمت خرده‌فروشی بیشتری فروخته می‌شوند. عطر و طعم عسل با‌توجه به انواع گل‌ها که شهد از آن برداشته می‌شود فرق دارد. هر‌دو شکل خام و پاستوریزه‌ی عسل وجود دارند. عسل‌خام از کندو برداشته‌شده و به‌طور مستقیم بسته‌بندی می‌گردد و در‌نتیجه مقدار بسیار کم از مخمر، موم و گرده‌ی گل‌ها را خواهد داشت و این باور وجود دارد که مصرف عسل‌خام محلی به آلرژی‌های فصلی ناشی‌از قرار‌گرفتن مکرر در‌معرض گرده‌ی گل‌ها در منطقه، کمک‌می‌کند. عسل پاستوریزه‌شده را گرم و فرآوری می‌کنند تا ناخالصی‌های آن از‌بین برود.

تجزیه‌ی‌ مواد‌مغذی عسل:

با‌توجه به پایگاه غذایی ملی در وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، یک قاشق‌غذاخوری عسل (حدود ۲۱‌گرم) حاوی ۶۴کالری، ۱۷/۳گرم کربوهیدرات (۱۷/۳‌گرم قند بدون فیبر)، بدون چربی و پروتئین و حاوی مقادیر ناچیز از ویتامین‌ها و مواد‌معدنی است.

انتخاب عسل به‌جای شکر، منجر به افزایش تدریجی میزان قندخون می‌شود و این باور وجود دارد که به کاهش میزان گرسنگی کمک‌کرده و اثرات آنتی‌اکسیدان، ضدمیکروبی و تسکین‌دهنده دارد.

فواید احتمالی مصرف عسل:

امداد سرد:

سازمان‌بهداشت جهانی (WHO) عسل را به‌عنوان درمان طبیعی سرفه توصیه‌می‌کند.طی بررسی‌های صورت‌گرفته، مصرف عسل توسط کودکان مبتلا به عفونت تنفسی فوقانی در‌مقایسه با دکسترومتورفان، سرفه‌ی‌ شبانه را کاهش و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

تسکین سوزش سر‌دل:

مطابق بررسی منتشر‌شده در BMJ‌، عسل ممکن‌است در درمان سوزش سردل مؤثر باشد. محققان پیشنهاد‌کرده‌اند که این امر ممکن‌است به دلیل ویسکوزیته‌ی عسل باشد که مسیر بالای معده را پوشش‌داده و مانع بالا‌رفتن اسید‌معده می‌شود.

عامل ضد‌باکتری:

عسل حاوی پروتئین Defensin-1 است که توانایی از‌بین‌بردن باکتری‌ها را دارد و می‌توان از عسل غیر‌پاستوریزه‌ی خام، به‌عنوان عاملی موضعی برای زخم و به‌جای عامل موضعی تجویزشده استفاده‌گردد.

خطرات بالقوه‌ی سلامت ناشی‌از مصرف عسل:

یک رژیم‌غذایی کامل و الگویی جهت تغذیه‌ی کامل می‌باشد که در پیشگیری‌از بیماری و دستیابی به سلامتی عامل مهمی است. داشتن رژیم‌غذایی با انواع مواد‌غذایی، عاملی مهم در حفظ سلامتی می‌باشد. عسل هنوز هم شکلی از قند است و باید مصرف آن در‌حد متوسط ​​باشد.

انجمن قلب آمریکا توصیه‌می‌کند که زنان روزانه بیش‌از ۱۰۰ کالری و مردان بیش‌از ۱۵۰ ‌کالری در روز از قند مصرف نکنند. این کمی بیش‌از ۲قاشق‌غذاخوری عسل برای زنان و ۳قاشق‌غذاخوری برای مردان است.

عسل ممکن‌است دارای اندورسپورس بوتولینوم باشد و باعث بوتولیسم اطفال (نوع نادر ولی جدی مسمومیت غذایی) شود که درنهایت منجر به فلج شود. حتی عسل پاستوریزه هم احتمالاً حاوی این اسپورها می‌باشد. به‌همین‌دلیل، توصیه میشود که کودکان زیر۲سال عسل مصرف نکنند.

 

تعداد بازدید : 977

ثبت نظر

ارسال