شماره ۱۰۷۵

گوجه‌فرنگی محرک حمله‌ نقرس

شیوا همراز - کارشناس تغذیه

نقرس گونه‌ای دردناک و ناتوان‌کننده از آرتریت است که مردان را تقریباً سه‌برابر زنان تحت‌تأثیر قرار‌می‌دهد. هنگامی‌که فردی دچار نقرس‌می‌شود، خوردن برخی غذاهای خاص بیماریش را تشدید کرده و به یک حمله‌ی دردناک تبدیل می‌کند. گروهی‌از محققان دریافتند که تعداد زیادی از افراد مبتلا به نقرس بر‌این باورند که گوجه‌فرنگی یکی‌از غذاهای تشدید‌کننده‌ی بیماریشان است.

محققان با بررسی تعدادی از بیمارانی‌که دچار نقرس بودند، اینگونه اظهار‌داشتند که ۷۱‌درصد داشتن یک یا چند محرک‌غذایی را در پیدایش حملات (شعله‌وری)بیماری‌شان (Triggers of Gout Flares) گزارش‌نمودند که در‌ ۲۰ ‌درصد از این موارد، گوجه‌فرنگی به‌عنوان عامل اصلی و پس‌از غذاهای دریایی، الکل و گوشت‌قرمز، چهارمین علت غذایی اعلام‌شده بود. مصرف گوجه‌‌فرنگی با سطوح بالاتر اسید‌اوریک در خون که علت عمده و اصلی بیماری نقرس است، مرتبط می‌باشد.

محققان معتقدند که بررسی‌های آنها برای اثبات این که گوجه‌فرنگی باعث حملات نقرس‌می‌شود، نیست ولی این‌گونه‌ی غذایی می‌تواند سطح اسید‌اوریک را به درجه‌ای که قابل‌مقایسه با دیگر غذاهای تحریک‌کننده‌ی(Trigger Food) حملات نقرس است، تغییر‌دهد. ارتباط مثبت بین مصرف گوجه‌فرنگی و سطح اسیداوریک‌، هم سطح با مصرف غذاهای دیگری نظیر غذاهای دریایی، گوشت‌قرمز، الکل، یا نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر بود و مهمترین اقدامی که افراد مبتلا به نقرس می‌توانند انجام دهند تا از این حملات جلوگیری نمایند، مصرف داروهایی مانند آلوپورینول است که در کاهش سطح اسید‌اوریک خون بسیار مؤثر است.

اجتناب از مصرف گوجه‌فرنگی، ممکن‌است برای افرادی‌که پس‌از خوردن آن دچار حمله شده‌اند مفید باشد اما با درمان مناسب، لازم نیست این اجتناب بلندمدت باشد.

برای تعیین این‌که آیا گوجه‌فرنگی باید به لیست غذاهای سنتی محرک عود نقرس اضافه‌گردد، باید بررسی‌های بیشتری انجام‌گیرد. این تحقیق اولین قدم در این راه می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 3066

ثبت نظر

ارسال