شماره ۱۰۶۳

میان وعده‌های پروتئینی و کنترل اشتها

شیوا همراز - کارشناس تغذیه

میان وعده‌های پروتئینی و کنترل اشتها

میان وعده‌های پروتئینی مانند سویا، احساس سیری را ارتقا داده و عادات غذایی ناسالم را در افراد جوان کاهش می‌دهد.

اگرچه خوردن میان وعده‌های عصرگاهی با پروتئین بالا می‌تواند به کنترل اشتها در بزرگسالان کمک کند اما اطلاعات کمی برای راهنمایی والدین درباره‌ی اینکه چه نوع میان وعده‌هایی می‌تواند برای فرزندان نوجوان آن‌ها مفید باشد وجود دارد.

محققان دانشگاه میسوری دریافته‌اند که خوردن میان وعده‌های عصرگاهی به‌ویژه غذاهایی با پروتئین سویا، موجب کاهش اشتهای آنها و تأخیر در وعده غذایی بعدی شده و خوردن میان وعده‌های ناسالم شامگاهی را در نوجوانان کاهش می‌دهد.

خوردن میان وعده‌هایی با پروتئین بالا در بعدازظهر، به بهبود کیفیت رژیم غذایی و کنترل اشتها در نوجوانان کمک می‌کند. برای کودکانی در این سن، تمایل به کنار گذاشتن وعده‌های غذایی استاندارد به وجود می‌آید و بسیاری از میان وعده‌هایی که تهیه و خوردن آن‌ها راحت است چربی و قند بالایی دارند. وقتی که کودکان هنگام بعدازظهر میان وعده‌هایی با پروتئین بالا می‌خورند، احتمال اینکه در ادامه‌ی روز میان وعده‌های ناسالم بخورند کمتر است و این مسئله، بخصوص برای کودکانی که می‌خواهند از افزایش وزن ناسالم جلوگیری کنند مهم است.

محققان چگونگی تأثیر خوردن میان‌وعده‌ی، بعدازظهر بر اشتهای نوجوانان، تحریک به خوردن و انتخاب غذا در ادامه‌ی روز و اینکه آیا زمانی که نوجوانان از خوردن میان وعده‌ها صرف‌نظر کردند این موارد متفاوت است یا خیر را به طور کامل ارزیابی کردند و چگونگی تأثیر میان وعده‌ی بعدازظهر در عملکردهای شناختی و خلق‌وخوی نوجوانان را اندازه‌گیری کردند.

علاوه بر مزایای مرتبط با اشتها و سیری، زمانی که نوجوانان میان وعده‌هایی با پروتئین بالا ‌مصرف می‌کنند، پروتئین بیشتری را در طول روز جذب کرده و چربی غذایی کمتری مصرف می‌کنند. بنابراین اضافه کردن میان وعده‌های پروتئینی عصرگاهی، راهکار مفیدی برای افرادی است که سعی می‌کنند پروتئین بیشتری در طول روز بخورند. علاوه بر این‌ها دریافتیم که میان وعده‌هایی با پروتئین بالا جنبه‌های مشخصی از خلق و عملکرد شناختی (Cognitive function) را بهبود می‌بخشند.

توصیه می‌شود که غذاهایی با پایه‌ی گیاهی و با پروتئین بالا نظیر سویا که کیفیت بالایی دارند و ارزان‌تر و دوستدار محیط‌زیست هستند را بیشتر مصرف نماییم تا آثار مثبت روی اشتها و سیری  افزایش یابد.


تعداد بازدید : 1013

ثبت نظر

ارسال