شماره ۱۰۴۳

مصرف ویتامین‌D مادر و قدرت عضلانی کودک

شیوا همراز - کارشناس تغذیه

مادرانی‌که در دوران حاملگی ویتامین‌D بیشتری مصرف می‌کنند کودکانی با ماهیچه‌های قوی‌تر دارند.

عمل شناخته‌شده ویتامین‌D تنظیم مقدار کلسیم و فسفات در گردش‌خون و همین‌طور کمک به سلول‌ها جهت برقراری ارتباط است.

منبع اصلی ویتامین‌D بدن از نور‌خورشید است اما غذاهایی مانند ماهی‌های‌چرب، تخم‌مرغ، غلات غنی‌شده و شیر‌خشک نیز منابع خوبی از این ویتامین هستند.
محققان این مطالعه از شورای تحقیقات پزشکی واحد اپیدمیولوژی دانشگاه ساوتامپتون بریتانیا به رهبری دکتر نیکلاس هاروی می‌گویند که سطح خونی ویتامین‌D درمیان مادران جوان در بریتانیا پایین است.

آنها متذکر شدند که مادران باردار جهت افزایش مصرف این ویتامین تا 10میکروگرم در روز توصیه شده‌اند اما اغلب این توصیه‌ها نادیده گرفته می‌شود.

مطالعات جدید دریافته‌اند مادرانی که در هفته‌‌ی‌34 بارداری سطوح خونی بالای ویتامین‌D دارند صاحب کودکانی با توده‌ی‌عضلانی بیشتر و قدرت بیـشتر برای نگهداری اجسام (قدرت چنگ‌زنی) (gripe strength) می‌شوند.

تحقیقات پیشین سطح خونی پایین ویتامین‌D را با کاهش قدرت عضلانی در کودکان و بزرگسالان مرتبط می‌دانست اما محققان می‌گویند راجع به اینکه مصرف ویتامین‌D مادر طی بارداری چطور روی کودک اثر می‌گذارد دانش کمی وجود دارد.

برای درک بیشـتر، محقــقان میزان ویتامین‌D 678 زن بــاردار را از شهر ساوتمپــتون در هفته‌ی‌34 بارداری انــدازه‌گیری کردند و قدرت نگهداری اجسام و توده‌ی‌عضلانی کودکان آنها نیز در چهارسالگی اندازه‌گیری شد.

میزان ویتامین‌D بدن مادر ممکن‌است در زندگی آینده کودک اثر بگذارد؛ محققان دریافتند مادرانی که دارای میزان بالای ویتامین‌D بودند کودکانی با قدرت نگهداری بالاتر اجسام در‌مقایسه با کودکانی که از مادرانی با میزان پایین ویتامین‌D متولد شده‌اند دارند.

این محققان همچنین متذکر شدند که ارتباط کوچکتر اما معناداری بین مادرانی‌که میزان بالای ویتامین‌D دارند و کودکانی که توده عضلانی بیشتری دارند یافت شده است.

دکتر هاروی می‌گوید که یافته‌های ما نشان ‌می‌دهد ارتباط بین میزان ویتامین‌D مادر و قدرت  عضلانی‌ کودک می‌تواند بر سلامت کودک در آینده اثر بگذارد.

او توضیح می‌دهد که: قدرت عضلانی در اوایل جوانی قبل از آن که در سنین بالاتر به اوج خـود می‌رسد و قدرت کمتر نگهداری اجسـام در بزرگسـالی با پیامدهای ضعیف‌تر سلامت مانند دیابت، افتـادن‌ها و شکستـگی‌ها ارتبـاط دارد.

احتمال دارد که این قدرت عضلانی بیشتر در‌سن 4‌سالگی کودکانی که از مادرانی با میزان بالاتر ویتامین‌D متولد شده‌اند در بزرگسالی نیز ادامه یابد و بنابراین به‌طور بالقوه به کاهش شدت بیماری‌های مرتبط با تحلیل توده‌ی‌عضلانی در سن ‌پیری کمک کند.

پروفسور کوپر از دانشگاه ساوتمپتون و نویسنده دیگر این مقاله می‌گوید که این تحقیقات بخشی از یک برنامه‌ی تحقیقاتی گسترده است جهت تعیین اینکه چطور رژیم غذایی و سبک زندگی طی بارداری ممکن‌است بر تکوین استخوانی و ترکیب بدنی کودک اثر بگذارد.

او می‌گوید: این کار ما را برای طراحی مداخلاتی جهت بهینه‌سازی ترکیب بدنی در کودکی و سپس بزرگسالی و بنابراین به بهبود سلامت نسل آینده یاری می‌کند.

تحقیقات پیشین مصرف ویتامین‌D را با دیگر محاسن مربوط به سلامتی مرتبط ساخته است. Medical News Today اخیراً مطالعه‌ای را گزارش کرده‌است که نشان می‌دهد این ویتامین می‌تواند درد و افسردگی زنان مبتلا به دیابت نوع2 را کاهش دهد.

تحقیقات دیگری نیز نشان داده‌اند که میزان پایین ویتامین‌D ممکن است به مغز آسیب وارد کند و همین‌طور مطالعه دیگری اثرات مفید مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین‌D را بر ورزشکاران ژیمناستیک مورد تأیید قرار داده است.

 

تعداد بازدید : 850

ثبت نظر

ارسال