شماره ۱۰۱۸

تشخیص آلزایمر با کره

علیرضا فولادی - کارشناس تغذیه

تشخیص آلزایمر با کره

پژوهشگران دانشگاه فلوریدا دریافته‌اند که با یک تکه کره‌ی بادام‌زمینی و یک خط‌کش می‌توان درتأیید تشخیص مرحله‌ی زودرس بیماری آلزایمر استفاده کرد. این بررسی کوچک ومقدماتی درمرکز بویایی و چشایی انستیتوی مغز McKnight وابسته به دانشگاه فلوریدا انجام شده و یافته‌های آن در Journal of the Neurological Sciences انتشار یافته است.
یکی از دانشجویان فارغ‌التحصیل این انستیتو به نام Jennifer Stamps وقتی با دکتر Kenneth Heilman، یکی از روشناس‌ترین نورولوژیست‌های رفتاری جهان در بخش‌نورولوژی کالج قلب دانشگاه فلوریدا کار می‌کرد به این فکر افتاد تا برای آزمودن حساسیت بویایی ازکره‌ی بادام زمینی استفاده کند. زیرا ضمن کار با پزشکان در درمانگاه، متوجه شده بود ازنظرحس بویایی، بیماران آزموده نمی‌شوند. توان بوکشیدن با نخستین عصب کرانیال در ارتباط است و در نشیب شناخت، غالباً یکی از نخستین‌ مسایلی است که گرفتار می‌شود. دکتر هیلمن درپاسخ به خواهش خانم استمپز گفته بود اگر بتوان آزمونی سریع و ارزان انجام داد، این کاربهترین خواهد بود.
خانم استمپز به فکر کره‌ی بادام‌زمینی بود زیرا این کره ازجمله مواد بودار خالص است که فقط با عصب بویایی قابل‌تشخیص است و دسترسی به آن آسان می‌باشد.
طبق آمار جامعه‌ی آلزایمر، بیماری آلزایمر طی سال گذشته 5/2 میلیون نفر را درآمریکا درگیر کرده است و فقط دراین سال 203میلیارد دلار هزینه داشته است. طبق برآورد این جامعه، درهر 68 ثانیه یک آمریکایی دچار بیماری آلزایمر می‌شود و انتظار می‌رود این رقم در سال‌2050 به یک نفر در‌هر 33 ثانیه افزایش یابد.
دراین بررسی، بیمارانی که برای آزمون به کلینیک می‌آمدند در کنار یک کلینیسین هم می‌نشستند. این کلینیسین‌ به 14 گرم کره‌ی بادام زمینی معادل حدود یک قاشق غذاخوری و یک خط کش مدرج مجهز بود. بیمارچشم‌ها و دهان و یک سوراخ بینی خود را می‌بست و کلینیسین‌ ظرف محتوی کره‌ی بادام‌زمینی را باز می‌کرد و ضمن آنکه بیمار به‌طور طبیعی نفس می‌کشید، کلینیسین‌ خط‌کش را نزدیک سوراخ بازبینی نگاه می‌داشت. هر بار درفاصله‌ی یک سانتی‌متری کره‌ی بادام‌زمینی در زمان نفس‌کشیدن جلوی بینی بیمار گرفته می‌شد و به‌این‌ترتیب محققان می‌توانستند فاصله‌‌یی را اندازه‌گیری کنند که بیمار می‌توانست بو را تشخیص دهد. آن فاصله ثبت می‌شد و این رویه بعد از 90 ثانیه تأخیر با سوراخ دیگر بینی تکرار می‌شد. شخصی که این آزمون را انجام می‌داد از تشخیص بیماری اطلاع نداشت و تشخیص بیماری معمولاً چند هفته پس‌از آزمون بالینی آغازین تأیید می‌شد.
دانشمندان پی بردند که بیماران در مراحل زودرس بیماری آلزایمر ازنظر تشخیص بو میان سوراخ بینی چپ و راست تفاوت فاحشی دارند به‌طوری‌که در بیمار آلزایمری سوراخ بینی چپ دچار اختلال بوده و تا وقتی که به‌طور متوسط بادام‌زمینی نسبت به بینی راست 10سانتی‌متر نزدیکتر نمی‌شد بو تشخیص داده نمی‌شد. این مورد دربیماران مبتلا به انواع دیگر زوال عقل دیده نمی‌شد ولی دراین بیماران یا اختلافی در تشخیص بو میان سوراخ های بینی وجود نداشت و یا درتشخیص بو، سوراخ راست بسیار بدتر از سوراخ چپ بود.
از 24‌بیمار آزموده شده‌یی که دچار فرسایش خفیف شناختی بودند و گاهی درآنها نشانه‌ی آلزایمر و زمانی بیماری دیگری دیده می‌شد، حدود 10 بیمار دچار اختلال سوراخ بینی چپ بودند و 14 بیمار اختلالی نداشتند. البته پس  از بررسی روی تعداد زیادتری بیمار می‌توان ازاین آزمون برای تأیید تشخیص استفاده کرد. این دانشمندان برنامه‌ریزی کرده‌اند تا بیماران مبتلا به فرسایش خفیف شناختی را بررسی کنند تامشخص شود آیا از این آزمون می‌توان پیش‌بینی کرد کدام یک به بیماری آلزایمر دچارخواهند شد.

 

تعداد بازدید : 1522

ثبت نظر

ارسال