شماره ۱۰۰۴

شلغم، اَبَـرغـذای جدید

پزشکی امروز

شلغم، اَبَـرغـذای جدید

دانشمندان کشف کرده‌اند باکتری‌هایی که در یک ترشی سنتی ژاپنی یافت می‌شوند از فلو پیشگیری می‌کنند و به‌این‌ترتیب آیا یک اَبَرغذای دیگر در راه است؟

دراین پژوهش قدرت تقویت ایمنی Lactobacillus brevis در سوگوکی Suguki ارزیابی شده است.
سوگوکی ترشی‌شلغم است و مورد‌توجه عامه‌ی مردم ژاپن می‌باشد. دانشمندان به موش‌هایی که درمعرض ویروس فلو قرارگرفته بودند، سوگوکی خوراندند. نتیجه‌ی این پژوهش درنشریه‌ی‌SfAM انتشار‌یافته است.
نتایج این پژوهش‌ نشان‌می‌دهد وقتی سویه‌ی خاصی از لاکتوباسیلوس برویس توسط موش‌ها خورده می‌شود علیه عفونت ویروس آنفلوانزا آثار حفاظتی ایجاد می‌کند.
افرادی‌که از سوگوکی استفاده می‌کردند وجود آثار حفاظتی را دراین ترشی شرح داده‌اند ولی هنوز معلوم نیست‌که آیا این آثار را می‌توان در سایر آدمیان نیز مشاهده کرد.کارآزمایی‌های بالینی انسانی با استفاده ازیک نوشابه‌ی پروبیوتیک حاوی لاکتوباسیلوس برویسKB290 درحال انجام است و دانشمندان امیدوارند که با مقدار مناسبی از باکتری، غذایی که دارای این باکتری‌ باشد، سوپرفود یا اَبَرغذای آینده به‌شمار آید.
هنوز معلوم نیست که چرا این باکتری‌دارای  این خاصیت می‌گردد ولی آنچه قابل ذکر است آنکه این باکتری محیط معده را که برای بسیاری از باکتری‌ها بسیار اسیدی است به‌خوبی تحمل می‌‌کند. این امر اصولاً به‌خاطر یک لایه‌ی محافظ قند موسوم به اگزوپلی ساکارید است.
می‌دانیم اگزوپلی ساکاریدها دارای آثار تقویت‌کننده‌ی ایمنی در سایر باکتری‌های مشابه هستند و به‌این‌ترتیب جای تعجب نیست که KB290 مسوول بروز آثاری باشد که مشاهده می‌شود. آثار این باکتری‌ها عبارت است از افزایش تولید ملکول‌های دستگاه ایمنی در بدن مثل IFN-a و آنتی‌‌بادی‌های اختصاصی فلو وتقویت فعالیت ریشه‌کنی ویروس دریاخته‌های آلوده. دراین بررسی، این آثار برای پیشگیری ازعفونت‌ فلوی H1N1 کافی بود و دانشمندان تصور می‌کنند که این حفاظت در برابر سایر عفونت‌های ویروسی ازجمله فلوی H7N9 نیز وجود دارد که اخیراً درچین ظاهر شده است.

 

تعداد بازدید : 1425

ثبت نظر

ارسال