شماره ۹۹۵

تغذیه و گروه‌های خونی

دکتر فرخ سیف بهزاد

تغذیه و گروه‌های خونی

مردم سراسرجهان اکنون با جیره‌ی‌غذایی با توجه به گروه‌های خونی کم‌و‌بیش آشنا هستند.

دراین برنامه‌ی شیوه‌ی زندگی به پیروان این شیوه آموزش داده می‌شود چه غذاهایی مصرف‌کنند و چگونه ورزش نمایند. اما پژوهش جدیدی که دراین زمینه انجام شده، بی‌پایه بودن ادعاهای Peter D'Adamo خالق این روش را به اثبات رسانده و این حدس را پیش آورده است که درواقع لازم نیست نیازهای تغذیه‌یی انسان براساس گروه خونی تغییر یابد.
این بررسی دردانشگاه تورونتوی کانادا انجام شده و درشماره‌ی 14‌ژانویه‌ی آنـــلاین نشریه‌ی PLoS One به آدرس زیر انتشار یافته است:

doi:10.1371/Journal.pone.0084749

درجیره‌ی گروه‌های خونی که به‌صورت کتاب چاپ شده‌است برحسب گروه‌های خونی، جیره‌های‌غذایی متفاوتی ذکر شده است. گروه‌های خونی بر‌حسب روند تکامل انسان عبارتند از:
• گروه‌خونی‌O: درانسان این گروه خونی درواقع گروه خونی نیاکان انسان بوده است و به این جهت در برنامه‌ی غذایی گروه‌خونیO، جیره‌ی غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ذکر شده است که خاص دوره‌ی شکارچیان ـ گردآورندگان است.
• گروه خونی A: اعتقاد بر این است که وقتی این گروه خونی وارد معرکه شد که انسان در جوامع کشاورزی مستقر شده است وبنابراین، دربرنامه‌ی غذایی این گروه‌، جیره‌ی گیــاهی پیشنــهاد شده است.
• گروه خونی B: اعتقاد بر این است که این گروه‌خونی از شیوه‌ی زندگی چادرنشینی انسان ریشه گرفته و به همین جهت در این گروه، مصرف زیاد فرآورده‌های شیر توصیه شده است.
• گروه‌خونی AB : در این برنامه، رژیمی مشابه با گروه خونی B توصیه شده با این تفاوت که محدودیت‌هایی در این گروه وجود دارد، به عنوان مثال به عنوان منبع گوشت، فقط تخم‌مرغ و ماهی ذکر شده است.
همراه پیروی از جیره‌ی‌غذایی خاص، درکتاب توصیه شده است افراد از نرمش اختصاصی معمول گروه‌خونی خود استفاده نمایند. به‌عنوان‌مثال گفته شده‌است افراد گروه‌خونی‌O هر روز ورزش هوازی شدید انجام دهند حال آنکه به افراد گروه‌خونی‌A پیشنهاد شده‌است در ورزش‌هایی شرکت‌کنند که به تأمل و تفکر ذهن کمک می‌کنند مانند تنیس، شنا و پیاده‌روی.
این نظریه، محبوب القلوب افرادی است که می‌خواهند سلامت خود را متعالی کرده و از وزن خود کم کنند. کتاب D’Adamo که به پیامدهای مثبت سلامت و کاهش احتمال بروز بیماری مزمن ازجمله بیماری قلب‌وعروق بشارت داده است در فهرست  پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرارگرفت و به 52 زبان ترجمه شد.
اما، پژوهشگرانی که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گویند میان الگوهای جیره‌ی‌غذایی براساس گروه‌های خونی و پیامدهای سلامتی هنوز پیوند بررسی شده‌یی وجود ندارد و به‌این‌جهت تصمیم‌گرفتند بررسی حاضر را انجام دهند. در این بررسی 1455 شرکت‌کننده شرکت داشتند که بسیاری از ایشان جوان و بالغان سالم بودند. این گروه، از پژوهش درمورد جیره‌ی‌غذایی معمولی این افراد اطلاعاتی به‌دست آورد و نیز نمونه‌های خون ناشتای این عده برای تعیین گروه‌خونی و عوامل خطرساز کاردیومتابولیک، انسولین، کلسترل و تری‌گلیسرید به‌دست آمد. همچنین پژوهشگران براساس موضوعات خوراکی کتاب دادامو برای تعیین پیوستگی شرکت‌کنندگان به جیره‌های‌غذایی 4‌ گروه‌خونی، امتیاز جیره را محاسبه کردند.
نتایج بررسی نشان‌داد که هیچ نوع مدرکی مبنی بر حمایت از نظریه‌ی جیره‌ی‌غذایی گروه‌های‌خونی وجود ندارد و طریقه‌ی عکس‌العمل افراد به هریک از‌این جیره‌های‌غذایی مطلقاً با گروه‌خونی آنها و نیز با توان تبعیت ازجیره‌ی غذایی گیاهی یا کم کربوهیدرات ارتباط ندارد.
با‌وجودی‌که هیچ مدرکی  مبنی‌بر غذا‌خوردن برحسب گروه‌خونی و منافع آن بر سلامتی انسان وجودندارد ولی این پژوهشگران پی برده‌اند که بدون توجه به گروه‌خونی، افراد شرکت‌کننده در بررسی منافعی را تجربه کرده‌اند. امـا بــاز هم تـأکید کـرده‌اند که این مـارکــرهای سلامت مستقل از گـروه‌خونی شرکت‌کنندگان بوده و ارتباطی به گروه‌خونی ندارد. به‌طور مشروح، تبعیت از جیره‌ی‌غذایی گروه‌های خونی سبـب ایـجاد منــافع زیر شده است:
گروه‌O: کاهش تری گلیسرید سرم
گروه‌A: کاهش BMI، فشارخون، دورکمر، تراز تری‌گلیسرید و انسولین
گروه‌B: بهبود تراز کلسترل HDL
گروه‌AB: کاهش فشارخون، کلسترل تام سرم، تراز تری‌گلیسرید و انسولین
به‌هرحال، گروه پژوهشگران توضیح‌ داده‌اند که فقدان مدرک علمی الزاماًَ به منزله‌ی عدم تأثیر جیره‌ی غذایی نیست و به‌هرحال درمورد ارتباط جیره‌ی‌غذایی و گروه‌خونی مدرکی وجود ندارد ولی ازآنجا‌که این فرضیه جالب توجه بود لذا حس می‌شد که باید آزموده شود و اکنون با اطمینان می‌توان گفت که فرضیه‌ی گروه خونی جیره‌ی‌غذایی درست نیست. درزمینه‌ی جیره‌های غذایی گزارش‌های دیگری هم وجود دارد به‌عنوان‌مثال گفته شده استفاده از جیره‌ی‌غذایی مدیترانه‌ی با کاهش احتمال بروز دیابت نوع‌2، طولانی‌شدن طــول‌عمـــر و کاهش احتـمال استــروک ژنتیــک ارتباط دارد.

 

 

تعداد بازدید : 1851

ثبت نظر

ارسال