شماره ۹۸۷

افسردگی و تنقلات

علیرضا فولادی - کارشناس تغذیه

افسردگی و تنقلات

افسردگی و جیره‌ی‌‌غذایی ممکن‌است با هم ارتباط داشته باشند.

نتایج بعضی پژوهش‌های اولیه حاکی از‌ آن است که استفاده از جیره‌ی‌‌غذایی ضعیف ممکن‌است سبب تأثیرپذیری انسان به افسردگی شود. پژوهشگران انگلیسی طی یک دوره بیش‌از 5‌سال، رابطه‌ی‌ افسردگی و جیره‌‌ی‌غذایی را در بیش‌از3000 کارمند دفتری میانسال مورد بررسی قرارداده‌اند. این پژوهشگران دریافته‌اند افرادی که از تنقلات خوراکی استفاده می‌کنند مثل خوراکی‌هایی که دارای مقدار زیادی گوشت پردازش شده، شکلات، دسرهای شیرین، غذای سرخ‌شده، غلات سبوس‌گرفته و لبنیات پرچرب است به احتمال زیـادتــر، دچـــار نشانــه‌های افسردگی می‌شوند.
اما خبر خوب آنکه افرادی‌که از جیره‌ی‌‌غذایی سرشار از میوه، سبزی و ماهی سود می‌برند، بروز افسردگی را کمتر گزارش می‌کنند. این نتایج درخط نتایج و یافته‌های پژوهش‌های دیگر مبنی بر کمک به حفاظت در‌برابر بیماری‌ با استفاده از جیره‌ی‌‌غذایی سالم است. به‌عنوان‌مثال، نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که افراد مصرف‌کننده‌ی جیره‌ی‌‌غذایی مدیترانه‌یی که شامل میوه، سبزی و ماهی و مصرف محدود گوشت و فرآورده‌های لبنی است، از نرخ پایین‌تر بیماری پارکینسون وآلزایمر برخوردارند.
درمورد ارتباط میان افسردگی وجیره‌ی‌‌غذایی لازم است، پژوهش‌های بیشتر انجام گردد. اما در‌عین‌حال، بهتر است به‌جای استفاده از غذاهایی که شکم پرکن بوده و خاصیتی ندارند از سبزی‌ و میوه استفاده کرد.

 

 

تعداد بازدید : 1820

ثبت نظر

ارسال