شماره ۹۶۴

با گرسنگی‌خرید نکنید

دکترحسین نجمی - روانپزشک

نتایج یک بررسی تازه که توسط پژوهشگران دانشگاه کورنل انجام شده، حاکی از آن است که وقتی افراد گرسنه خرید می‌کنند بیش از افرادی که گرسنه نیستند غذای  دارای کالری زیادتر می‌خرند.
طی این بررسی گزینه‌های غذایی مردم دریک سوپر مارکت شبیه‌سازی شـده بـــرحسـب میـزان احساس گرسنگی ردیابی شده است.
درمجموع در بخش اول این بررسی 62 نفر شرکت داشتند، به  نیمی ازاین افراد گفته شده بود  5 ساعت پیش از خرید، چیزی  نخورند،، اما به نیمه‌ی باقی برای رفع گرسنگی سبزه‌ی گندم داده شده بود. دربعضی موارد هم ازکراکر استفاده شده بود و به این ترتیب احساس گرسنگی وجود نداشت.
 در بررسی‌پیگیری میدانی به عادات خرید درزمان‌های مختلف روز توجه شد مثل وقتی که این افراد احساس زیاد گرسنگی پیدا می‌کردند مانند پیش ازشام و 82 نفر دراین قسمت شرکت کردند.
 نتایج به دست آمده آشکار ساخت شرکت کنندگانی که درزمان خرید گرسنه بودند بیشتر تمایل به خرید خوراکی‌هایی با کالری بیشتر داشتند. اختلاف میان تعداد کلی غذاهای انتخاب شده درحد مرزی بود.
افزون براین،خریداران بررسی میدانی که درزمان بیشترین احساس گرسنگی (درفاصله‌ی 4 و7 بعدازظهر) خرید کرده بودند گزینه‌های غذای کم کالری اندک و درمقایسه با آنها که درزمان کمترین احساس گرسنگی‌خرید کرده بودند در فاصله‌ی 1 و4 بعدازظهر محصولات پرکالری بیشتر بود.
مصنفان نتیجه‌گیری کرده‌اند که «حتی محرومیت کوتاه مدت غذا ممکن است به تغییر در گزینش منتهی شود به طوری که افراد ازگزینه‌های غذایی کم کالری و با کالری نسبی بیشتر استفاده نمایند. با توجه به فراوانی محرومیت کوتاه مدت غذایی، این موضوع دارای آثار بهداشتی مهمی است.
ناشتا بودن کوتاه مدت نیز سبب می‌شود انسان غذاهای ناسالم انتخاب کند به این جهت درزمان گرسنگی نباید خرید کرد به علت آنکه دراین موارد ممکن است انسان به خرید تمام انواع غذاهای بی‌ارزش ازنظر سلامت اقدام نماید. این یافته‌ باید مورد توجه تمامی افرادی قرارگیرد که هر روز اقدام به خرید می‌کنند.
بعضی خبرگان می‌اندیشند که این روش شاید ازعهد تکاملی نشات گرفته باشد که انسان بعد از یک دوره‌ی طولانی بدون صرف غذا به جستجوی غذاهای پرکالری می‌رفته است و به سادگی باید این مساله را درنظرگرفت که اگر بسیار گرسنه باشیم درجستجو و خرید غذا به دنبال خرید کاهو نمی‌رویم بلکه گزینه هایی را انتخاب می‌کنیم که پرکالری هستند.
 این بررسی درشماره‌ی 13 ماه مه‌ی 2013 نشریه‌ی JAMAی طب داخلی به چاپ رسیده است ودر نهایت توصیه شده است پیش ازخرید مواد غذایی گوشتی باید غذای سبکی خورد زیرا این کار به محدود و کم شدن گرسنگی کمک می‌کند و راه مناسبی است و به انسان کمک می‌کند تا فرآورده‌های پرکالری را انتخاب نکند.
 اما طبق مقاله‌ی ماه مه و ژوئن  2012 نشریه‌ی Nutrition  Education and Behavior، انسان می‌تواند به صورتی قابل توجه ازجلسات مشورتی 10 دقیقه‌ی یک مربی تغذیه‌ بهره‌مند شود. این مربی به شرکت کنندگان می‌آموزد چگونه برچسب تغذیه‌یی را بخوانند و درمورد نحوه‌ی استفاده از 5 شناسه‌ی تغذیه‌یی سود ببرد که بر غذاهایی تأکید دارد که دردسته غذاهای قلبی سالم ومقوی ایمنی قراردارند.

 

تعداد بازدید : 1514

ثبت نظر

ارسال