شماره ۹۶۳

سودا وصدمه دندان

مصرف سودا و داروهای غیرقانونی در دندان‌ها صدمات مشابهی ایجاد می‌کنند.
 اعتیاد به سودا؟ ممکن است دانستن این موضوع سبب شگفتی شود که نوشیدن مقدارزیادی سودای گازکربنیک‌دار همانقدر به دندانها صدمه بزند که مصرف متامفتامین وکراک کوکائین. مصرف داروهای غیرقانونی و استفاده‌ی بیش ازحد ازسودا سبب بروز صدمات مشابه در دهان ازطریق جریان اروزیون دندان‌ها می‌شود. این موضوع درشماره‌ی اخیر 4 ژوئن 2013 نشریه  General Dentistry نشریه‌ی بالینی ارگان آکادمی دندانپزشکی عمومی آمریکا(AGD) به چاپ رسیده است.
 سایش (اروزیون) دندان وقتی اتفاق می‌افتد که مینای دندان که بخش ولایه‌ی خارجی محافظ دندان است با اسید پوشیده می‌شود. بدون قدرت حفاظت مینا، دندان‌ها نسبت به ایجاد حفره ونیز حساس شدن، ترک برداشتن و تغییر رنگ تأثیرپذیرند.
 در بررسی موردی نشریه‌ی دندانپزشکی عمومی صدمه‌ی روی داده دردهان سه فرد مورد مقایسه قرارگرفته‌است: شخصی که متامفتامین مصرف می‌کرد، کسی که مدتها قبلاً کوکائین استفاده می‌نمود وسومی که روزانه مقدار زیادی سودای رژیمی می‌نوشید. هرسه شرکت کننده قبول داشتند که ازضعف بهداشت دهان برخوردارند و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمی‌کردند. پژوهشگران در دهان هریک از شرکت کنندگان ازنظر نوع ووخامت صدمه، اروزیون مشابهی دردندان یافتند.
 درهریک از این افراد اروزیون شدید دندان به علت میزان بالای اسید درداروی مورد استفاده (متامفتامین، کراک یا سودا) دیده شد.
 مشخص است اسید سیتریک موجود در سودای معمولی وسودای رژیمی ازقدرت بالای ایجاد اروزیون دندان برخوردار است.
 مشابه اسیدسیتریک، اجزای مورد استفاده درتهیه‌ی متامفتامین ممکن است شامل موادی کاملاً خورنده باشد مانند اسید باتری، سوخت چراغ وپاک کننده‌ی لوله. کوکائین کراک دارای ماهیت کاملاً اسیدی است.
 تشابه جالب توجهی که از این بررسی حاصل شده است باید آن دسته از مصرف کنندگانی را ازخواب بیدار کند که تصور می‌کنند سودا و حتی سودای رژیمی برای بهداشت دهان‌شان صدمه ایجاد نمی‌کند.
 توصیه شده است بیماران مصرف سودا را به حداقل رسانده و بیشتر آب بنوشند. افزون بر این، توصیه می‌شود به دنبال مصرف سودا ازآدامس‌های بدون قند استفاده شود یا دهان با آب شسته شود. این دو راهکار سبب افزایش جریان بزاق می‌شود و به طور طبیعی به بازگشت اسیدیته‌ی دهان به حد طبیعی کمک می‌کند.

تعداد بازدید : 1896

ثبت نظر

ارسال