شماره ۹۶۳

نگاهداری‌سبزی‌درتاریکی

نگاهداری‌سبزی‌درتاریکی
براساس نتایج یک پژوهش تازه که دردانشگاه رایس و دانشگاه کالیفرنیا در دیویس‌انجام شده، محقق گشته است اگرسالادی که می‌خورید، می‌دانست ساعت چند است، برای سلامتی‌تان بهتر بود.
خانم‌Janet Braam زیست‌شناس و رهبر پژوهشگران بررسی حاضر که درنشریه‌ی Current Biology انتشار یافته است می‌گوید: «سبزی‌ها و میوه‌ها درلحظه‌ی برداشت محصول نمی‌میرند وچند روزی نسبت به محیط واکنش می‌کنند ودریافته‌ایم که می‌توان با استفاده از نور، سبزی‌ها و میوه‌ها را وادار کرد در بعضی اوقات روز برای مقابله با سرطان، آنتی‌اکسیدان بیشتری تولید کنند».
پژوهشگران برای کنترل ساعت درونی سبزی‌ها و میوه‌هایی مانند سیاه گیله، هویج، کدوی تابستانی وکلم،چرخه‌ی نور و تاریکی را شبیه سازی کرده‌اند.
این بررسی درواقع دنباله‌ی بررسی پیشین است که توسط همین پژوهشگران درمورد نحوه‌ی استفاده از ساعت درونی سیرکادین توسط گیاهان برای راندن حشرات گرسنه انجام شده بود. این پژوهشگران دریافته‌اند که یک ارگانیسم‌ مدل به نام Arabidopsis thaliana که در بررسی‌های گیاهی مورد استفاده است، کمی پیش از طلوع خورشید یعنی وقتی که حشرات شروع به تغذیه می‌کنند کارتولید مواد شیمیایی مبارزه باحشره را تحریک می‌کند.
آرابیدوپسین تالیانا سبب پیدایش نظریه‌های مهم درزمینه‌ی ژنتیک، تقسیم‌یاخته واحساس نور شده است که سائق چرخه‌های رفتاری 24 ساعته را تشکیل می‌دهد.
محققان در بررسی‌ جاری با تلاش در راه‌انداختن یا سوارقطار کردن ساعت کلم به همان روشی که با آرابیدوپسیس انجام داده بودند کار را شروع کردند.
 این سوار قطار کردن مشابه آن حالتی است که درمسافرت‌های بین‌المللی پس ازرفع اثر فاصله‌ی پرواز با هواپیما Jetlag دیده می‌شود. بعد از پرواز به مقصدی دور دست، غالباً مسافران برای خوابیدن درمنطقه‌ی جدید دچار مشکل می‌شوند تا آنکه ساعت درونی سیرکادین‌شان خود را با چرخه‌ی روز و شب منطقه‌‌ی زمانی جدید وفق داده و کار را آغاز کند.
با استفاده از نور کنترل شده دریک فضای بسته، مصنفان دریافتند که می‌توانند همانطور که دربررسی‌2012 با آرابیدوپسیس انجام داده‌اند ساعت سیرکادین کلم بعد ازبرداشت محصول راراه بیندازند. محققان بعد از آنکه این کار را با موفقیت در کلم انجام دادند به آزمایش با اسفناج، کاهو، سیاه گیله، سیب‌زمینی شیرین، کدوی زمستانی و هویج مبادرت ورزیدند.
محققان معتقدند که می‌توان حتی‌سبزی‌های ریشه‌یی را نیز به این ترتیب راه انداخت و ذخیره‌سازی وانبار کردن سبزی‌ها و میوه‌ها درتراک‌ها، یخچال‌ها وجعبه‌های تاریک قدرت شان رادرهماهنگ ماندن با ریتم روزانه کم می‌کند.
هنوز نمی‌توان گفت که شرایط تاریکی کامل یا نور کامل سبب کوتاه شدن تاریخ مصرف میوه‌ها وسبزی‌ها می‌شود. آنچه ثابت شده آن است که حفظ تیک تاک ساعت درونی با توجه به مقاومت نسبت به حشره برای سلامتی مزیت دارد و نیز دارای منافع برای سلامتی انسان است.
محققان توانسته‌اند در برگ‌های کلم حالتی به وجود آورند که درساعات متفاوت‌روز متابولیت‌های ضد حشره تولید کند. یکی از این متابولیت‌ها گلوکورافانین glucoraphanin یا MSO-4 است. این ترکیب به عنوان یک ضد سرطان شناخته شده بوده وپیش از این درکلم بروکلی و سایر سبزی‌ها مورد بررسی قرارگرفته بود.
 بررسی‌های پیگیری دراین مورد ازمدتها پیش آغاز شده است. در این بررسی‌ها به کنکاش درمورد اثرات نور وسایر محرک‌ها ازجمله لمس پرداخته می‌شود تا بتوان ازنتایج شان برای بهبود مقاومت محصولات غذایی دربرابر  انگل‌ها درملل درحال توسعه استفاده کرد.
 شگفت‌انگیز آن است که انسان می‌تواند منافع سلامت محصولات به دست آمده‌ی خود را  تنها با تغییرطریقه‌ی انبار کردن‌شان تقویت کند.

Current Biology 2013 Jun 20/10.1016/j.cub.2013.05.034

تعداد بازدید : 1449

ثبت نظر

ارسال