شماره ۹۵۶

جنبش روش آهسته خوردن

دکتراکبر کوشانفر - اطفال

حلزون به آهستگی راه می‌رود که دراین دنیای شلوغ و محیط زیست آلوده تا به ما یاد دهد درصورت امکان به یاد سلامت خودمان باشیم وگاهی آهستگی را تجربه کنیم.
 این حلزون نماد جنبشی است که ازسال 1986 از اروپا شروع شده وبه تدریج عده‌ای درسایر دنیا از آمریکا، اروپا و آسیا به آن ملحق شده‌اند. غذای Slow Food مقابل غذاهای آماده سریع Fast Food که تغییراتی در سبک تغذیه‌ در زندگی امروزه به وجود آورده است.
کارلوپونتی پژوهشگر ایتالیایی درزمینه‌ی سبک آهسته‌روش تغذیه اولین کسی بود که جنبش غذایی آهسته را پایه‌ریزی کرد. او که ازغذای فست فود زده وبه مضرات آن آگاهی داشت به دنبال راهی می‌گشت تا غذاهای سنتی و سالم را احیاء کند. پونتی قصد داشت حرکتی برای آگاهی مردم انجام دهد که آرامش در سایه‌ی لذت بردن ازغذای سالم به دست می‌آید. وبه نکته‌ی دیگری توجه کرده بود که با بیان و نصیحت کردن مردم به علت زندگی ماشینی چیزی درست نخواهد شد بلکه لازم است جنبشی صورت گیرد هر فردی به  عنوان عضو فعال عمل نماید وخود سعی کند تا اختیار زندگی و از خوردن خودش لذت ببرد.
به اعتقاد پونتی چیزی که پیروان آن جنبش دنبال می‌کنند بازگشت به سنت‌ها و تغییر ذائقه و حمایت از محیط زیست سالم و لذت بردن از غذایی است که می‌خوریم و زندگی خودمان را ارتقاء می‌دهیم.
این افراد در توضیح این فلسفه معتقدند که لذت بردن حق اولیه‌ی هرکسی است و این جنبش لذت بردن برای همه را ممکن می‌کند و رابطه‌ی‌ محکمی بین بشقاب غذا و انسان به وجود می‌آید.
غذای آهسته درواقع چیزی نیست مگر غذای سالم که حاوی نیازهای بدن انسان است که سالم به دست می‌آید و به محیط زیست نیز صدمه نمی‌زند. این افراد خود را مصرف‌کننده قلمداد نمی‌کنند بلکه معتقدند در تولید غذا نیز  شریک هستند و درحمایت از تولید فرآورده‌های غذاهای سالم و ارگانیک بخشی از کار را به عهده می‌گیرند و با تولید کننده‌های برتر غذای سالم ارتباط برقرار کرده ونظر جنبش غذاهای سالم چیزی نیست جز لذت بردن از خوردن و نوشیدن غذاهای سالم شامل مواد پروتئینی مثل گوشت مرغ و ماهی، کالری، چربیهای مفید دانه‌ها، غلات، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها شامل سبزی‌ها و میوه‌ها خواهد بود.
تلاش محققان کانادایی نیز نشان داده شده چنانچه کودکان درسنین پایین با مضرات غذای Fast Food وبیماریهای حاصل از آن آشنا شوند در سنین جوانی رغبت بیشتری به غذاهای سنتی و سالم دارند. به گفته‌ی محققان غذای سالم آماده، نان وپنیر،کره و مربا، گردو، تخم‌مرغ را می‌توان سریع به  صورت ساندویچ آماده و در سنین کودکی جانشین غذاهای آماده سریع مانند سوسیس وکالباس وپیتزا نمود. در تمام دنیا موجی علیه فست فودها به راه افتاده و روز به روز تأکید براستفاده نکردن این غذاها بیشتر می‌شود.
درایران هنوز توجه چندانی به رواج این غذاها نمی‌شود امید است مردم و متولیان بهداشت و سلامت متوجه سلامت تغذیه بوده و افراد در انتخاب غذای سالم و مفید کوشا وجدی باشند.

تعداد بازدید : 1741

ثبت نظر

ارسال